افغانستانبرگزیده های سایت

تجلیل از روز زن در نبود نمایندگان زن

شورای ملی امروز طی مراسمی از (۸ مارچ) روز جهانی زن، در حالی تجلیل به عمل آورد که حتی یکی از وکلای زن نیز در این مراسم حضور نداشتند.
به گزارش خبرگزاری رشد؛ عرفان الله عرفان نایب منشی مجلس نمایندگان در این مراسم گفت: مساوات میان مرد و زن به معنی ظلم بر سر زنان است؛ اسلام برای زنان مساوات نمی‌خواهد، بلکه عدالت می‌خواهد.
وی در بخشی از سخنان خود، استفاده ابزاری از بانوان در رسانه‌ها را خلاف عرف اسلامی عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: «خداوند زن را برای عزت و تکامل بشر آفرید، نه به برای مورد استفاده قرار گرفتن به گونه ابزاری در تبلیغات پوشاک و غیره».
سپوژمی وردک معیین مسلکی و پالیسی وزارت امور زنان نیز طی سخنانی از مشکلات زنان افغانستانی حرف زد: «در افغانستان بزرگان در گفتار از زنان دفاع می‌کنند، اما زمانیکه باید عمل کنند، به بی‌راهه می‌روند. مردان افغانستانی زمانیکه بفهمند صاحب فرزند پسر می‌شوند خوشحالی می‌کنند اما وقتی که قضیه برعکس باشد و بفهمند فرزندشان دختر است، ابراز ناراحتی می‌کنند».
وی خاطر نشان ساخت: زن با مرد تفاوت‌های فراوانی دارد،‌ زن به فرزند خویش شیر می‌دهد و انسان تربیت می‌کند، اما مردان برای سپری کردن وقت با فرزندان‌شان اهمیت قایل نیستند و این کار را نمی‌کنند.
بانو وردک تصریح کرد: زنان هیچ‌گاهی در افغانستان به فسادهای بزرگ آغشته نبوده‌اند. گذر زمان ثابت کرده است که زنان افغانستانی همیشه ساده، متعهد و سخت‌کوش هستند.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه کار بنیادین برای جایگاه زنان در جامعه صورت نگرفته است، گفت: «باید ابتدا اطلاع رسانی و رعایت حقوق بانوان را از خانواده‌مان شروع کنیم تا آهسته آهسته در سطح جامعه انتشار یابد».
قدریه یزدان پرست عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز با گلایه کردن از نمایندگان مجلس(وکلای زن)، گفت: «شورای ملی این مراسم را به مناسبت روز جهانی زن برگزار کرده است و کاش میزبان‌ها نیز حضور می‌داشتند».
بانو یزدان پرست در بخشی از سخنان خویش گفت: «ما حق و جایگاه خودمان را از حکومت می‌خواهیم، نه حق و جایگاه دیگران را».
وی با انتقاد از سنت‌های موجود در جامعه افغانستانی، یادآور شد: «ما هنوز در جامعه‌ای نفس می‌کشیم که حتی بالای سنگ قبر مان نیز اسم فرزندان مان را می‌نویسند و از نوشتن اسم خودمان امتناع می‌کنند. ما را در جامعه حتی به اسم خودمان صدا نمی‌کنند: مادر فلانی، خواهر فلانی، همسر فلانی…».
هشتم مارچ در تقویم جهانی به نام روز زن ثبت شده است. شورای ملی افغانستان نیز چند روز قبل از هشتم مارچ، از این روز بدون حضور داشت وکلای زن تجلیل به عمل آورد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن