تیتر یکجهان

تجمید ضمنی پاپ از جاه طلبی های روسیه/اوکراین اظهارات پاپ را حمایت از استعمار نو خواند

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، در اظهاراتی تازه جوانان کاتولیک روسیه را میراث داران امپراطوری بزرگ خواند.
به گزارش سرویس ترجمه رشد به نقل از “سیدنی مورنینگ هرالد” پاپ جمعه گذشته در یک ویدئوی زنده خطاب به جوانان کاتولیک روسی که در میدان سنت پترزبورگ جمع شده بودند آنها را میراث داران امپراطوری های گذشته تزار از جمله “پیتر کبیر” دانست.
ویدئوی اظهارات پاپ که از سوی چندین رسانه مذهبی نشر شد، انتقاد شدید مقامات سیاسی و رهبران مذهبی اوکراین را در پی داشت.
اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، سخنان تازه پاپ را تاسف آور خواند.
وی در فیس بوک خود نوشت روسیه با توسل به تبلیغات امپرالیستی، همبستگی های روحی و روانی اینچنینی و لزوم نجات “مادر بزرگ روسیه” کشتن هزاران اوکراینی و تخریب شهرها و روستاهای اوکراین را توجیه می کند.
باید گفت پادشاه روسیه، بریتانیا و آلمان در جنگ جهانى اول همگى نوه یک مادربزرگ بودند! جالب است که تزار روسیه بعد از جنگ گفته بود اگر مادربزرگم زنده بود امکان نداشت بگذارد ما با همدیگر بجنگیم!
سخنگوی وزارت خارجه اوکراین خاطر نشان ساخت اینکه پاپ دانسته یا ندانسته تجاوزگری های گذشته روسیه را با تعاریفی چون قدرت بزرگ توصیف می کند، دردآور است.
پاپ در بخش دیگری از اظهارات خود خطاب به جوانان روسی گفت:”میراث خود را فراموش نکنید. شما میراث داران روسیه کبیر متعلق به مقدسین، پادشاهان، پیتر کبیر، کاترین دوم و امپراطوری بزرگ، هستید. امپراطوری بزرگ روسیه دارای فرهنگ و ویژگی های انسانی غنی بود. شما میراث داران مادر بزرگ روسیه هستید. به پیش بروید.”
وزیر خارجه اوکراین نیز سفیر واتیکان در کیف را فرا خواند و خواستار توضیح در مورد اظهارات پاپ شد.
وی تاکید کرد سخنان اخیر پاپ قلب مردم اوکراین را شکسته است.
رهبران دینی و مذهبی اوکراین نیز به شدت از این اظهارات پاپ انتقاد کردند.
سویاتوسلاو شوچوک، رهبر کلیسای کاتولیک اوکراین، گفت سخنان پاپ درد و نگرانی شدیدی را در اوکراینی ها ایجاد کرده است.
وی افزود اینگونه اظهارات می تواند نگرانی ها در مورد تشویق کشور متجاوز به گسترش جاه طلبی هایش در قالب استعمار نو را افزایش دهد.
رهبر کلیسای کاتولیک اوکراین از واتیکان خواست در این مورد توضیح دهد.
وب سایت ایتالیایی ” Sismografo” مرتبط با امور تخصصی مسیحیت کاتولیک، نیز سخنان پاپ را در این برهه حساس تاریخی، عجیب و شگفت آور خواند.
باید گفت ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، همواره با توسل به قدرت طلبی های گذشته روسیه به ویژه در زمان “پیتر کبیر” حمله به اوکراین و پس گرفتن سرزمین های روسیه را توجیه کرده است.
از سویی هم پاپ فرانسیس از زمان شروع حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 در اجتماعات و سخنرانی های مختلف خود همواره تجاوز روسیه به اوکراین که حق تعیین سرنوشت را از مردم این کشور گرفته است را خشونت بار، بی رحمانه و وحشیانه و کشته شدگان جنگ اوکراین را شهید خوانده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن