افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

ترامپ آتش بس را پیش شرط مذاکرات صلح می داند

ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه ای گفته است که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در صحبت تیلیفونی با محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، در خصوص روند صلح، بر حتمی بودن آتش بس منحیث پیش شرط برای صلح تاکید کرده است.

در اعلامیۀ ریاست جمهوری آمده است که رییس جمهور ترمپ در جریان صحبت تیلیفون ۲۵ دقیقه ای، بر آغاز کار عملی روی طرح هفت ماده ای صلح حکومت افغانستان تاکید کرده است.

اعلامیه از آقای ترمپ نقل کرده که گفته است: “برای اینکه پروسۀ صلح به موفقیت برسد، مدیریت و شمولیت حکومت افغانستان در آن حتمی است و از همین حالا باید آغاز گردد.”

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که رییس جمهور ایالات متحده از دستاوردهای نیروهای امنیتی افغانستان به ویژه شکست گروه داعش در ننگرهار، تمجید کرده است.

بر اساس معلومات این اعلامیه، آقای ترمپ از رییس جمهور غنی خواسته است طی دعوت رسمی، از واشنگتن دیدن کند؛ پیشنهادی که از جانب رییس جمهور افغانستان پذیرفته شد.

این در حالی است که ریاست جمهوری افغانستان با طرح هفت ماده ای صلح می‌گوید که در این طرح کوتاه ترین راه برای رسیدن به صلح در نظر گرفته شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در اوایل ماه عقرب به صدای امریکا گفت که مذاکرات مستقیم با طالبان و آتش بس در این طرح شامل است.

در همین حال، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان در اوایل ماه جاری در بروکسل به خبرنگاران گفت که بدون آتش بس دست یافتن به صلح نا ممکن است.

او افزود: “…هیچ مذاکره یا هیچ توافقی بدون آتش بس ممکن نیست. این بار زیاد اصرار ما بر آتش بس خواهد بود.”

اما طالبان تا هنوز پیشنهاد حکومت افغانستان و ایالات متحده در مورد آتش بس را نپذیرفته اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن