اقتصادیبرگزیده های سایت

ترانزیت بیش از ۱۲۰ هزار تن کالای هندی از بندر چابهار توسط افغانستان

مسوولان ایرانی در بندر چابهار گفته اند که از زمان آغاز انتقالات تا حال که ۱۴ ماه می شود، حدود ۱۲۰هزار تن کالا شامل گندم و حبوبات توسط ده کشتی بزرگ توسط بندر چابهار از هند به افغانستان ترانزیت شده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، رسانه های به نقل از علی حسن زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، نگاشته است که چهار بندر کوچین، کاندلا، ماندرا و جواهرنعل نهرو به عنوان بنادر مبدا برای بارگیری کالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندر چابهار تعیین شده اند. او افزود که چابهار در بحث تعیین کریدورهای ترانزیتی و انتقالات، به عنوان بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان، به عنوان نقاط گمرکی تعیین شده است.

چابهار از بنادر مهم تجارتی در منطقه به شمار می رود که به نقل از مسوولان ایرانی اهمیت آن در منطقه ویژه است و ترانزیت و ترانشیب مناسب از مسیر این بندر بگونه درست انجام می یابد.

این مسوولان ایرانی ابراز امیدواری کرده اند که هند با استفاده از این بندر در ایران، ترانزیت میلیون ها دالری اش با روسیه و کشورهای آسیای میانه را نیز از این مسیر انتقال دهند و سبب رشد بیشتر این بندر شود.

ایرنا نگاشته است که موافقت نامه چابهار جزو قانون سه کشور ایران، هند و افغانستان محسوب می شود و هدف این موافقت نامه ارایه خدمات حمل و نقل و ترانزیت با محوریت بندر چابهار، کاهش هزینه های حمل و نقل و تسهیل جابه جایی کالا و همچنین احیای کریدور حمل و نقل بین المللی در این منطقه است.

هفته گذشته مقام های ایران، هند و افغانستان نخستین نشست راه کارهای عملی بندر چابهار را برگزار کردند و افزون بر تعیین کریدورهای حمل و نقلی، توافق بر سر پروتکل های اجرایی در حوزه های گمرکی ، جاده ای و بندری نیز از مهم ترین دستاورهای این نشست سه جانبه بود.

با تکمیل طرح توسعه مرحله نخست بندر چابهار، ظرفیت آن از۲.۵ به ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش یافت تا این بندر در ترانزیت کالا از هند به افغانستان، نقش مهمی را ایفا کند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن