افغانستانبرگزیده های سایت

ترکیه به کمک هایش با افغانستان در چوکات ناتو ادامه میدهد

به سلسله تلاش های حکومت افغانستان در جهت گسترش روابط سیاسی و امنیتی با کشورهای منطقه و جلب حمایت این کشورها، به تازه گی دولت ترکیه اعلام داشته که کمک هایش را در چوکات ناتو به افغانستان همچنان ادامه خواهد داد.

تواب غورزنگ سخنگوی این شورا گفته است که این تعهد در جریان سفر مشاور امنیت ملی افغانستان به ترکیه و دیدارش با مقامات آنکشور صورت گرفته است.

وی گفت که محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان روز پنجشنبه با سیف الله هاشم اوغلو همتای ترکی اش دیدار کرد و پیرامون مبارزه مشترک علیه دهشت افگنی، تداوم همکاری های نظامی و اقتصادی ترکیه با افغانستان، چگونگی روند صلح افغانستان بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

آقای غورزنگ میگوید که دولت ترکیه از اولویت های حکومت وحدت ملی در راستای مبارزه با داعش و سایر گروهای دهشت افگن و همچنان تامین صلح و ثبات در این کشور اعلام حمایت کرده است:

” جمهوری ترکیه متعهد شد که در چوکات ناتو به همکاری های خود با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه میدهد و همچنان طرف ترکی متعهد شدند که در از بین بردن قاچاق انسانی با جمهوری اسلامی افغانستان کمک میکند ما هر سال یکصد تن از نیروهای امنیتی افغانستان را به جمهوری ترکیه اعزام می کردیم در این دیدار طرف ترکی متعهد شدند که این تعداد را به یکهزار نفر ازدیاد می بخشد، تعهد صورت گرفت که کریکولم پوهنتون اربی افغانستان و هم انکشاف کریکولم اکادمی پولیس افغانستان با دولت افغانستان همکاری میکند. ”

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به هدف گفتگو روی مسایل سیاسی و امنیتی روز چهارشنبه در یک سفر دو روزه به ترکیه رفت.

آقای غورزنگ میگوید که قرار است به روز جمعه آقای اتمر با وزیر دفاع، سرپرست وزارت خارجه و رئیس استخبارات ترکیه دیدار و گفتگو نماید و به روز شنبه دوباره به کشور برگردد.

در عین حال شماری از کارشناسان افغان میگویند که نیاز است تا حکومت افغانستان، کمک های بین المللی را به گونه درست مدیریت کند در غیر آن اشتباهات گذشته تکرار خواهد شد.

زلمی وردک یکتن از این کارشناسان می گوید، هرچند روی اهمیت روابط دیرینه ترکیه با افغانستان تاکید کرد اما گفت:

” افغانستان در پانزده سال قبل پیمان های زیادی را با کشورهای خارجی داشتند و کمک های زیادی به داخل کشور سرازیر شد اما متاسفانه که این کمک ها حیف و میل شدند. حالا اگر حکومت افغانستان بتواند از کمک های که ممالک خارجی انجام میدهند از آن استفاده درست و سالم کند شده میتواند که قوت های نظامی خود را هم استحکام بدهد و هرگاه دولت یک اصول و برنامه درست برای استفاده از این کمک ها نداشته باشد بازهم سلسله چهارده ساله که صورت گرفته در کشور تکرار خواهد شد. ”

ترکیه در چند سال گذشته در چوکات ماموریت حمایت قاطع در افغانستان فعالیت داشته و صدها پولیس افغان در این کشور آموزش های مسلکی دیده اند و این کشور میزبان دهها محصل افغان در بخش ملکی نیز بوده است.

این کشور همچنان در این مدت کمک های زیادی را در بخش های مختلف فرهنگی، معارف و صحت به افغانها انجام داده است.

زلمی وردک کارشناس نظامی افغان میگوید که ترکیه یکی از کشورهای قدرتمند در منطقه است و حکومت افغانستان باید در راستای جلب کمک های بیشتر این کشور با نیروهای امنیتی افغان تلاش نماید.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن