افغانستانبرگزیده های سایت

تصرف معدن لاجورد بدخشان توسط شورشیان طالب

مقامات در ولایت بدخشان می گوید که تروریستان طالب معدن لاجورد این ولایت تصرف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، احمدجاوید مجددی، عضوی شورای ولایتی بدخشان به سلام‌وطندار گفته است که گروه طالبان که از چندی به‌این‌سو بر ولسوالی کران‌ومنجان تسلط دارند، شب گذشته توانستند معدن لاجورد این ولایت را از یک فرماندۀ محلی به نام عبدالملک، تصرف کنند.

به گفتۀ این عضو شورای ولایتی بدخشان، معدن لاجورد از چندین سال به این‌سو در اختیار دولت قرار ندارد و سود آن به جیب این فرمانده محلی و گروه طالبان می‌ریزد.

اما عبدالله ناجی نظری، عضوی دیگر شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که قاری‌قدیر، یک فرماندۀ محلی و مسئول کندک محافظت عامه در ولسوالی کران‌ومنجان در نتیجۀ یک معامله معدن لاجورد را به طالبان واگذار کرده است.

نظری می‌افزاید که گروه طالبان پس از تصرف این معدن، بیش از ۲۴ نیروی امنیتی و محلی را نیز اسیر گرفته‌اند.

بر بنیاد گزارش‌ها معدن لاجورد بدخشان از سال‌ها به‌ این‌سو در اختیار زورمندان قرار داشت و از آن سود می‌بردند.

پیش از این مسئولان ریاست معادن بدخشان نیز گفته بودند که از چهار سال به این‌سو «یک افغانی» هم از این معدن پول به دست نیاورده‌اند.

مسئولان امنیتی و محلی بدخشان هنوز سقوط این معدن را به گونۀ رسمی تأیید نکرده‌اند. طالبان نیز تاکنون در این باره چیزی به رسانه‌ها نگفته‌اند.

شماری از فعالان مدنی بدخشان با ابراز نگرانی می‌گویند که طالبان بر یکی از پر درآمدترین منابع اقتصادی در این ولایت دست یافته‌اند و پس از این می‌توانند نیروهای خود را به ساده‌گی تمویل و تجهیز کنند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن