برگزیده های سایتتیتر یک

تظاهرات حق مسلم شهروندان است/ سلاح کشیدن دربرابرمعترضین جرم بزرگی است

جمع کثیری ازعلمای کشور دررابطه به حوادث تلخ و ناگوار تروریستی اخیردرشهر کابل، امروز طی نشست تحت نام”نشست مشورتی علمای افغانستان پیرامون حوادث اخیر” گرد آمده می گویند:عصبیت و تروردردین اسلام جواز نداشته و خلاف ارزشهای اسلامی و انسانی است.
به گزارش خبرگزاری رشد، مولوی محمد اسحاق حسینی گفت: عصبیت تحت هر نام که باشد خلاف ارزشهای اسلامی و انسانی بوده و جواز ندارد.
در تاریخ دهم ماه جواز حمله انتحار بزرگ در چهارراهی ذنیق شهر کابل رخ داد که بیش از ۴۰۰ تن افراد کشته و زخمی شدند و این حادثه واکنش های جهانی و منطقه ای را به دنبال داشت.
علمای افغانستان در رابطه به این حادثه می گویند که امروزعصبیت درجامعه افغانستان به اشکال مختلف به طور وسیع و گسترده جریان دارد که مسوولیت علمای افغانستان را سنگین ترساخته تا ازآن جلوگیری کنند.
مولوی حسینی با بیان اینکه مسوولیت علما نسبت به دیگراقشارجامعه سنگین است گفت: علما وظیفه دارند که روشنگری نموده و جامعه از رفتن بسوی وحشت و ترور نجات دهد.
مولوی حسینی خطاب به علمای افغانستان گفت: بیدار شوید چرا بگذاریم که به اثر تعصب قومی؛ سمتی، زبانی و مذهبی خون یک انسان ریخته شده و کرامت انسانی و اسلامی ما زیر سوال برود.
وی افزود: حوادث اخیر درکابل نه تنها قلب یک مسلمان بلکه قلوب همه انسان های جهان از “یهود” گرفته تا “نصارا” را جریحه دار ساخته است.
مولوی محمد اسحاق حسینی به مسوولین حکومتی که بالای اعتراض کننده گان شلیک کردند، اشاره کرده گفت: تظاهرات حق مسلم و مشروع شهروندان است و نباید با گلوله پاسخ داده شود.
وی با انتقاد از این عملکرد مسوولین دولتی گفت:”مسوولین ما به جای اینکه سوال کنند چه خواست دارید، آمده بالای ما شلیک می کنند”.
وی ازسران حکومت خواست که به خواسته های مشروع ملت جواب معقول و منطقی بدهند.
مولوی عبدالولی بصیرت یک تن دیگر ازعلمای کشور که در این مراسم سخنرانی می کرد گفت: امروز ورشکستگی حکومت را هم سران حکومت و هم ملت با پوست و استخوان لمس کرده می دانند که چه جریان دارد.
وی افزود: مسوولین دولت برای تامین عدالت، برابری و پاسخ گویی به ملت مکلف است و باید انجام بدهد.
مولوی بصیرت خطاب به سران حکومت گفت: من شما را به تن دادن به قانون وضعی کشور که برخواسته از قانون اسلام است دعوت کرده می گویم به آن عمل کنید.
وی علاوه کرد شما سران حکومت باید در برابر قانون اسلام و قانون وضعی کشورمطیع باشید.
مولوی بصیرت ازسران حکومت خواسته گفت: ما علمای افغانستان بنا به اوامر دینی خود ازشما اصلاحات می خواهیم نه اینکه نظام کشور را برهم بزنید.
وی افزود: کسانی که خواهان برهم زدن نظام فعلی افغانستان هستند، ما نمی گذاریم که به این هدف خود برسد.
این علما با صدور قطعنامه ای، خواهان محاکمه کسانی شدند که در روز جمعه هفته گذشته بالای معترضین شکلیک کردند.
در اثر شلیک کردن نیروهای امنیتی در تظاهرات روز جمعه بالای معترضین درکابل ۵ تن به شمول سالم ایزدیار پسر محمد اعلم ایزدیار معاون اول مجلس سنا شهید و ده دیگر زخمی شدند.
درقطعنامه آنها آمده است، تظاهرات حق مسلم شهروندان است سلاح کشیدن دربرابرمعترضین جرم بزرگی است، علمای افغانستان از حکومت می خواهد هرچه عاجل ترعاملین و دستوردهندگان کشتار معترضین را از وظایف شان سبکدوش و به نهاد عدلی و قضایی معرفی کند.
در قطعنامه آمده است که علمای افغانستان ازمطالبات مسالمت آمیز تحصن کنندگان حمایت کرده واز آنها نیز می خواهد که ضمن پیگیری مطالبات شان از ایجاد مزاحمت و راه بندان به مردم عادی جلوگیری کنند.
محمد رقیب فیاض/ فیاض

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن