برگزیده های سایت

تظاهرات در بیش‌از ۱۰۰ شهر جهان: نسل‌کشی هزاره‌ها متوقف شود

پس از حمله مرگ‌بار بر آموزشگاه کاج در دشت‌برچی کابل که بیش‌از ۱۷۰ دانش‌آموز کشته و زخمی شدند، اعتراض‌های شهروندان در داخل و بیرون از کشور آغاز شد.

 

اعتراض‌های گسترده‌ شهروندان افغانستان، به هدف “توقف نسل‌کشی هزاره‌ها” روز شنبه، ۱۶میزان در بیش از ۱۰۰ شهر جهان از جمله واشنگتن، پاریس، برلین، مونشن، روم، استکهلم، هامبورگ، سیدنی، آنکارا و برخی شهرهای بزرگ دیگر راه‌انداری شد.
امروز یک‌شنبه، ۸ اکتوبر شهروندان افغانستان در برخی از شهرهای اروپا، کانادا و امریکا نیز به تظاهرات ادامه دهند.
پس از حمله مرگ‌بار بر آموزشگاه کاج در دشت‌برچی کابل که بیش‌از ۱۷۰ دانش‌آموز کشته و زخمی شدند، اعتراض‌های شهروندان در داخل و بیرون از کشور آغاز شد.
در پی این حمله، دانشجویان دانشگاه‌های هرات، بامیان، مزارشریف، دانشگاه تعلیم‌وتربیه و برخی ولایت‌های دیگر نیز تظاهرات کردند.
طالبان، اما اکثریت تجمع‌های اعتراضی را با شلیک‌های گلوله سکوب کردند و شماری از معترضان را نیز بازداشت کرده‌اند.
دامنه این اعتراض‌ها از کابل به اروپا، کانادا، امریکا، آسیا، استرالیا و برخی از کشورهای جهان گسترش یافته است.
شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی ابتدا کارزار گسترده‌ با هشتگ “توقف نسل‌کشی هزاره‌ها” در توییتر را به راه انداختند.
این هشتگ تاکنون حدود هشت میلیون‌بار هم‌رسانی شده است.
برخی از سیاست‌مداران از کشورهای مختلف، شماری از برندگان جایزه نوبل، هنرمندان، فرهنگیان و فعالان با نشر پیام‌ها از این کارزار حمایت کردند.
فرهاد دریا و داوود سرخوش از هنرمندان مشهور افغانستان در شهرهای واشنگتن و استکهلم در تظاهرات مردمی اشتراک و خواهان توقف کشتار مردم و نسل‌کشی هزاره‌ها شدند.
اعتراض کنندگان در شهرهای مختلف جهان از سازمان ملل متحد، امریکا و اروپا، خواهان تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب برای شناسایی عاملان حمله‌های خون‌بار علیه شهروندان هزاره افغانستان و رسیده‌گی به این قضیه از سوی دادگاه بین‌المللی لاهه، شده‌اند.
آنان می‌گویند سازمان‌های بین‌المللی، ضمن ‌پی‌گیری حمله‌های هدفمند علیه هزاره‌ها، این موارد را منحیث جنایت‌ و نسل‌کشی به رسمیت بشناسند.
از سوی دیگر، نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل با نشر یک پیام در توییتر از همه خواست که برای پایان جنایت نسل‌کشی هزاره‌ها اقدام کنند.
با این حال، شورای جهانی هزاره‌ها با نشر قطعنامه‌ای، از سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی خواستار به رسمیت شناختن و پی‌گیری حمله‌های هدفمند به هزاره‌ها به مصداق نسل‌کشی و جنابت جنگی شدند.
در قطعنامه این شورا آمده است: “تاکنون هیچ یکی از جنایت‌های ضدبشری علیه هزاره‌ها در افغانستان توسط نهادهای ملی و بین‌المللی پی‌گیری نشده است.”
این شورا هم‌چنان از امریکا و اتحادیه اروپا است تا گام‌های فوری برای حفاظت از هزاره‌ها بردارند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن