افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

تعصب و جهالت در حکومت وحدت ملی موج می زند

فیصله اخیر کابینه حکومت وحدت ملی در مورد تغییر مسیر پروژه توتاپ از مسیر بامیان به مسیر سالنگ ها، واکنش‌های تند بسیاری را بر انگیخته است.

عارف رحمانی نماینده ولایت غزنی در ولسی جرگه این تصمیم حکومت را یک جانبه، شخصی و تبعیض آشکار نسبت به مردم مناطق مرکزی عنوان کرده و می گوید که حکومت از یک پروژه ملی برخلاف منافع ملی و به هدف نفاق افگنی بین ملت افغانستان سوءاستفاده می کند.

وی در گفتگو با خبرگزاری رشد،‌ چنین می گوید: “تصمیم اتخاذ شده از سوی حکومت، قبل از این که دلیل داشته باشد،‌ علت دارد، به لحاظ دلایل معطوف به علم و تخصص، انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر سالنگ، ارزش اقتصادی، علمی و تخصصی ندارد”.

آقای رحمانی تصریح کرد: “دلیل تغییر مسیر پروژه توتاپ از مسیر بامیان به مسیر سالنگ ها از سوی حکومت، سیاسی است، تعصب و جهالت است که در حکومت وحدت ملی موج می زند و سبب شده چنین موضعی خلاف منافع و وحدت ملی و کرامت مردم افغانستان ایجاد شود”.

وی علاوه کرد: متاسفانه حاکمیت هنوز هم به رغم این که قانون اساسی بر عدالت تاکید دارد، تبعیض و امتیاز را نفی می‌کند، حاکمیت هنوز تمایل به استبداد و قانون شکنی دارد.

این نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه می گوید: هنوز از قوانین نگاشته نشده‌ای در کشور پیروی می‌شود که افغانستان را تقسیم نموده و مردم را به مناطق و شهروندان درجه بندی می‌کند.

آقای رحمانی تاکید کرد: “هرگونه اقدام ممکن از اقدامات مسالمت آمیز و مدنی، تا نافرمانی مدنی را دنبال خواهیم کرد. حکومت باید قبل از اینکه مردم وارد صحنه شوند و توان واقعی خود را نشان دهند که بر سر خواسته های خود به هیچ وجه بدیل دیگری را قبول نمی کنند، به حاکمیت قانون و اصل عدالت تن داده و مسیر را ببرد به سمتی که تخصص و علم می گوید، نه تعصب و جهالت”.

وی افزود:‌ “بررسی های تخصصی نشان داده که پرضرر ترین و اشتباه ترین پروژه، انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر سالنگ است، این به این معناست که ما برعلاوه برق برای مناطق مرکزی، برای فعال ساختن برق ذغالی و بهره برداری از بزرگترین منبع سنگ آهن نیز نیاز داریم که این پروژه اجرایی شود”.

قابل یادآوری است که شرکت فیشنر آلمانی که سروی برق افغانستان را انجام داده نیز پیشنهاد کرده است که پروژه توتاپ از مسیر بامیان عبور داده شود.

اما، پس از اعتراضات گسترده، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب کشور روز گذشته گفت: تصمیم عبور خط برق توتاپ از مسیر سالنگ گرفته شده و تغییر آن امکان پذیر نیست.

آقای عثمانی افزود: مسیر سالنگ ها به دلیل مصافت و مصارف کمتر انتخاب شده تا برق ولایت های پنجشیر، کاپیسا و پروان نیز از این طریق تامین گردد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن