اجتماعیاخبار کوتاهافغانستان

تغییر در سیستم قضایی/ ۵۰۰ قاضی برطرف یا تبدیل شده اند

پس از نشر گزارش‌ها در مورد افزایش فساد اداری در سیستم قضایی افغانستان، اکنون حکومت این کشور می‌گوید تلاش می‌کند تا فساد موجود را از بین ببرد.

به گزارش رشد؛ دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت برای بهتر ساختن سیستم قضایی افغانستان روند برکناری و تبدیلی شماری از قاضی‌ها آغاز شده‌است.

آقای مینه پال فساد و بی عدالتی در سیستم قضایی کشور را تائید کرد اما گفت حکومت نسبت به تعهدات اش در امر مبارزه با فساد اداری متعهد است.

وی گفت: ستره محکمه و قاضی القضات در همین روزها بیش از پنجصد قاضی را از وظایف شان برطرف و یا تبدیل کردند، حکومت افغانستان متعهد است تا تعهداتی را که در پیوند با فساد اداری با ملت خود کرده اند یک، یک عملی کند، از این اقدامات معلوم می‌شود که حکومت نسبت به بهتر شدن سیستم قضایی تعهد دارد، یکصد و بیست و پنج قاضی که از سوی رئیس جمهور برکنار و تبدیل شدند نشان دهنده تعهد ما است.

برکناری و تبدیلی این قاضیان در حالی صورت می‌گیرد که به تازه گی اتحادیه اروپا سیستم قضایی افغانستان را فاسد ترین بخش در این کشور خواند.

نظر سنجی که از سوی این اتحادیه به نشر رسیده نشان می دهد که در سیستم قضایی افغانستان هشتاد درصد فساد اداری وجود دارد.

اما اخیراً ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که در سیستم قضایی افغانستان فساد موجود است و بزودی در آن تغییرات جدی به میان میاید.

این در حالیست که پیش از این یک گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی نشان داد که افغانستان سومین فاسدترین کشور دنیاست و میلیون ها دالر در این کشور بیجا به مصرف رسیده و یا هم سرقت شده است.

نظرسنجی اتحادیه اروپا همچنان نشان داده که پالیسی حکومت افغانستان در امر مبارزه با فساد اداری قناعت بخش نیست و این پدیده نسبت به قبل افزایش یافته است.

این که برکناری و یا تبدیلی برخی از قضات تا چه حد می‌تواند ممثل اراده قاطع حکومت در امر مبارزه با فساد اداری و اصلاح سیستم قضایی باشد، گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن