برگزیده های سایت

تقابل ولسی جرگه با رییس‎جمهور

تقابل ولسی جرگه با رییس‎جمهور رییس ‎جمهور اشرف‎ غنی از برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها، در بین تابستان و خزان سال آینده سخن گفته است. این اظهارات غنی زمانی مطرح می‌گردد که قبلاً ولسی جرگه فرمان‌ «تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمسیون‌های انتخاباتی» و فرمان «تعدیل قانون انتخابات» را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، با آنکه «کمیته گزینش» از نظر ولسی جرگه غیرقانونی اعلام شده، رییس جمهور، با ارسال بیانیه‌ای به رسانه‌ها گفته است که کمیته گزینش، بعد از هشت جدی به صورت رسمی کارش را آغاز می‌کند. به نقل از وی، این کمیته باید پیشنهادات کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی را در نظر گیرد. قرار است کمیته گزینش، اعضای کمسیون‌ مستقل انتخابات را به رییس‎جمهور معرفی کند.

جامعه جهانی نیز بر اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان تأکید دارد و کمک‌هایش را نیز مشروط بر اجرای این اصلاحات اعلام کرده است. برگزاری انتخابات آینده از شرایط اساسی برگزاری لویه جرگه قانونی اساسی نیز است. این لویه جرگه، مشروعیت آینده حکومت وحدت ملی را تأیید می‌کند.

آگاهان رد شدن دو فرمان رییس‎جمهور را در تضاد با روند اصلاحات دانسته و می‎گویند که تصمیم ولسی جرگه نه تنها روند اصلاحات در نظام انتخاباتی را به چالش مواجه می‎سازد، بلکه مشروعیت نظام سیاسی را در معرض سوال قرار می‌دهد.

عزیز رفیعی فعال مدنی، می‎گوید:« اقدام ولسی جرگه در مخالفت به آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور است. این اقدام نه تنها مشروعیت نظام سیاسی آینده را زیر سوال برده است، بل مشروعیت نیم‎بند خودِ ولسی جرگه را نیز زیر سوال می‌برد؛ زیرا از نظر قانون اساسی، ولسی جرگه در سال اخیر نمی‌تواند فیصله کند. اکنون ولسی جرگه نه تنها در سال اخیر{قراردارد}، بلکه از آن {زمان تعیین شده} نیز گذشته است.»

این درحالی است که نظر به توافقنامه حکومت وحدت ملی، باید در نظام انتخاباتی اصلاحات اساسی صورت گیرد. حکومت جهت اجرای این برنامه، کمیسیون ویژه اصلاحات نظام انتخاباتی را برای پنج ماه ایجاد کرد. معیاد کاری این نهاد در سی‌ام قوس تمام شد و بعد از آن، کمیته گزینش موظف شد جهت ادامه‌دهی روند اصلاحات نظام انتخاباتی، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را به رییس‎جمهور معرفی کند. اکنون، با رد شدن فرمان‌های رییس‎جمهور، پروسه کاری کمیته گزینش زیر سوال است.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن