افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

تقسیم اوقات پارک‌های تفریحی بیانگر عقب ماندگی کشور است

کشور به صورت غیر منتظره دستخوش تغییرات می‌گردد، تغییراتی که برخلاف انتظار عموم شهروندان سیر نزولی اش را می پیماید، از مسدود شدن مکاتب دخترانه تا وضع حجاب های اجباری و اینبار تقسیم اوقات مراجعه به پارک های تفریحی برحسب جنسیت از اتفاقات نادری است که در مقایسه با تمام کشورهای جهان صرفا در افغانستان اتفاق می افتد.
خبرها حاکی است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی، برای حضور زنان و مردان در پارک‌های تفریحی شهر کابل تقسیم اوقات ترتیب کرده است.
طبق این تقسیم اوقات که امروز (یک‌شنبه، ۷ حمل) در اعلامیه‌ای منتشر شده، روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه برای طبقه اناث اختصاص داده شده است و آنها در این روزها می‌توانند با رعایت «حجاب شرعی »به تفریح بروند.
به همین ‌ترتیب، روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و شنبه برای مردان مختص شده است. چنین تصمیم در وضعیتی که مردم این کشور از ابعاد مختلف روحی-روانی آسیب دیده اند، فقر و درماندگی در سراسر کشور بیداد می کند، کار و در آمد در افغانستان به ضریب بسیار پایین تقلیل یافته و روند مهاجرت آغاز گردیده است، در چنین شرایط وضع قیودات و اعمال روش‌های «انکیزاسیون» در زندگی خصوصی افراد نمی تواند به خیر و صلاح مملکت تمام شود.
مردم افغانستان به مدت بیست سال بدون قیودات در زندگی خصوصی شان زیسته اند، طی بیست سال نسلی به وجود آمده است که با ارزش های نوین به روز اند، موجودیت مکاتب و دانشگاهها با معیارهای بین المللی به جهان بینی نسل نوین مردم افغانستان تغییرات شگرفی به وجود آمده است، آنانی که از نعمت خواندن و نوشتن محروم بوده اند حد اقل چندین کشور پیرامونی شان را دیده اند و با خصلت های فرهنگی آنان آشنایی لازم را دارند، علاوه بر آن، موجودیت تکنولوژی ارتباطات و … فاصله کشورها را به حد اقل رسانده است و جهان را به دهکده‌ی مشترک انسان ها تبدیل نموده است، با این حال در کشور ما که هنوز به محلات تفریحی شهروندان و نحوه لباس و ظواهر شان دستورات عجیب و غریب صادر می‌گردد از منظر منطق دین و عرف نیز قابل توجیه نیست.
با توجه به تجربه حکومت داری کشورها در جهان امروز، هیچ حکومتی که بر خلاف روحیه عمومی عمل نموده باشد موفق نبوده است، حکومت ها معمولا از دل جوامع بر می خیزند و در راستای خدمت گزاری به مردم مطابق با عنعنات و ارزش های روز آمد آنان گام بر می‌دارند هر حکومتی که در جهت مخالف جامعه حرکت کند محکوم به انحطاط است، نسل امروز افغانستان نسلی نیست که با مسایل عادی روزمره آشنایی لازم را نداشته باشند، آنان بر فرهنگ شهری و تعامل میان خانم ها و آقایان مطابق با شئونات اسلامی و روحیه ملی آشنایی لازم را دارند و با رعایت آداب و رسوم و دستور العمل های دینی ممزوج گردیده اند؛ لذ وضع مقررات بیش از حد و خلاف روحیه ملی می تواند که مناسبات میان حکومت و مردم را آسیب بزند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن