افغانستانبرگزیده های سایت

تلاش جهت برقراری صلح با طالبان هنوز هم ادامه دارد

مقامات شورای عالی صلح از ادامه تلاش ها برای برقراری صلح با گروه طالبان خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ رئیس شورای عالی صلح و وزیر امور خارجه، امروز از سوی مجلس نمایندگان به منظور ارایه پاسخ فراخوانده شده بودند، اما به جای آنها، معاونان شان در جلسه حضور یافتند.

عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح در جلسه استجوابیه امروز گفت که این شورا با آدرس هایی از طالبان در تماس بوده و هیئت های را به جانب طالبان فرستاده است و مذاکرات جریان دارد.

وی افزود که پس از افشای مرگ ملاعمر، طالبان به دو گروه نه، بلکه به ۷ تا ۸ گروه مختلف تقسیم شده است و هرکدام برنامه های خود را دنبال می کند.

آقای سلیم تصریح کرد: “محودیت بودجه شورای عالی صلح و نبود استراتیژی در راستای صلح دو عاملی است که باعث گردیده این شورا در انجام مذاکرات موفق نباشد، اما کاری روی استراتیژی جریان دارد تا نقشه راه را برای رسیدن به صلح، ترسیم گردد و با تدوین این استراتیژی جامعه جهانی نیز دوباره شورای عالی صلح را تمویل خواهد کرد”.

معاون شورای عالی صلح همچنین ناکارآیی این شورا را نپذیرفت و گفت که این شورا تلاش های زیادی در راستای تامین صلح در کشور انجام داده است.

آقای سلیم همچنین در مورد صلح با حزب اسلامی، گفت که چندی قبل روی تمام موارد موافقت نامه صلح با حزب اسلامی تفاهم صورت گرفت و قرار بود هیئت حزب اسلامی پس از دو هفته بازگردد تا روی روند صلح کار صورت گیرد.

قابل یاد آوری است که حزب اسلامی چندی قبل با ارسال پیامی به رئیس جمهور، خواستار خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، مشارکت برجسته در نظام، عضویت حزب در کمیسیون های انتخاباتی و امضای تفاهمنامه با دولت افغانستان شد؛ اما ارگ ریاست جمهوری پس از این قضیه گفته بود که مذاکرات صلح با حزب اسلامی با عقب گرد مواجه گردیده است.

در همین حال معاون شورای عالی صلح، خواسته های تازه حزب اسلامی عقب گرد عنوان کرده و خاطر نشان ساخت که روی تمام این موارد تفاهم صورت گرفته بود.

آقای سلیم ادامه داد که این پیام حزب اسلامی مستقیما به شورای عالی صلح فرستاده نشده و به همین دلیل، این شورا هنوزهم منتظر بازگشت هیئت حزب اسلامی است.

نصیر احمد اندیشه معین اداری وزارت امور خارجه نیز در مورد نشست های چهار جانبه صلح گفت: “نتیجه این نشست ها برای افغانستان توانست قناعت جامعه جهانی را برای ادامه کمک هایش به افغانستان جلب کند و عدم صداقت پاکستان در حمایت از روند صلح و مبارزه با تروریزم را به اثبات برساند”.

وی افزود: آخرین نشست چهارجانبه، پس از حمله بر ریاست رجال برجسته یک فرصت برای پاکستان بود، اما آن کشور بازهم از این فرصت استفاده نکرد و صداقت اش را به نمایش نگذاشت.

اما در اخیر عبدالرئوف ابراهیمی رئیس مجلس نمایندگان از عدم حضور رئیس شورای عالی صلح در مجلس انتقاد کرد و آن را خلاف ورزی از قانون اساسی عنوان نمود.

همچنین آقای ابراهیمی تاکید کرد که استراتیژی صلح باید با شورای ملی شریک ساخته شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن