اخبار کوتاهاقتصادیبازسازی

تلاش وزارت زراعت برای تقویت تولیدات داخلی و کاهش واردات

وزیر زراعت و مالداری اعلام کرد که طرح فرصت های جدید سرمایه گذاری را برای تقویت و افزایش تولیدات داخلی و کاهش واردات در بخش کشاورزی به اجرا گذاشته تا شرکت های خصوصی بتوانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

به گزارش رشد، «اسدالله ضمیر» روز سه شنبه در برنامه ارائه فرصت های سرمایه گذاری در کابل به خبرنگاران گفت که بر اساس این طرح، بخش های خصوصی به کمک دولت افغانستان می توانند در تولید کارخانه پنبه بهداشتی هلمند، کارخانه نساجی بلخ، تولید مرغ گوشتی با ظرفیت ۲۵ هزار قطعه مرغ و تولید مرغ های پرورشی با ظرفیت ۳۰ هزار قطعه ایفای نقش کنند.
وی افزود که همچنین یک کشتارگاه ویژه گوشت مرغ برای آماده سازی آن جهت بسته بندی در ولایت «بلخ»، ۱۴ واحد تولیدی مرغ های گوشتی به ظرفیت ۵ هزار قطعه در ولایت «لوگر»، ۱۰ واحد تولید مرغ گوشتی در ولایت های «لغمان» و «کنر»، ۲۰۰ واحد مرغداری کوچک در ولایت «تخار»، ۵۰ گلخانه در ولایت «خوست»، ۵۰ گلخانه در کابل، و تولید زنبور عسل در «قندهار» در این طرح آماده سرمایه گذاری است.
وزیر زراعت گفت در بخش های یاد شده فرصت سرمایه گذاری ۱۲٫۵ میلیون دالری فراهم است که ۵۸ درصد توسط بخش خصوصی و ۴۲ درصد با سرمایه گذاری مشترک وزارت کشاروزی و وزارت احیا و انکشاف دهات صورت خواهد خواهد گرفت.
وی گفت که در سال گذشته ۵۵ شرکت خصوصی در بخش کشاورزی و دامداری سرمایه گذاری کرده اند که در این وزارت ثبت شده و ۵۶۷ میلیون افغانی معادل رقمی نزدیک به ۸ میلیون دالر در بخش های گوناگون سرمایه گذاری کرده اند.
ضمیر گفت که همچنین فرصت سرمایه گذاری در بخش های مرغداری، سبزیجات، لبنیات، انگور، عسل، پنبه، انار و زعفران در ۱۴ ولایت مساعد است و در ۹ ولایت بطور عملی سرمایه گذاری صورت گرفته و تغیرات مهم در زندگی کشاورزان و دامداران بوجود آورده است.
وی گفت که سرمایه گذاری در بخش های مهم کشاورزی، تمرکز بیشتر برای توسعه تولیدات داخلی و کمرنگ کردن واردات به ویژه واردات محصولات کشاورزی و لبنیات از جمله اولویت های کاری این وزارت است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن