افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

تهدید خبرنگاران افغان را متوقف کنید

یک روز پس از تهدید رسانه‌ها توسط گروه طالبان، سفیر امریکا در کابل در توییتی از این گروه خواست که دست از تهدید خبرنگاران افغان بر دارد.

جان بس، سفیر امریکا در کابل، روز سه‌شنبه، چهارم سرطان در یک رشته توییت نوشته است که روزنامه‌نگاری جرم نیست، بل‌که یک ارزش خدمات عمومی جهانی است.

سفیر امریکا در کابل رسانه‌ها را از دست‌آوردهای مهم ۱۸ ساله کشور عنوان کرده و به گروه طالبان تذکر داده است که تشدید خشونت علیه روزنامه‌نگاران و غیرنظامیان نه تنها مردم افغانستان را از دست‌یابی به صلح و امنیت باز می‌دارد؛ بل‌که مانع رسیدن گروه طالبان به اهداف سیاسی‌اش نیز می‌شود.

گروه طالبان روز دوشنبه، سوم سرطان با انتشار خبرنامه‌ای رسانه‌ها را به طرف‌داری از دولت و نشر اعلانات ضد طالبان متهم کرد. این گروه به آن شمار از رسانه‌ها که اعلانات نیروهای امنیتی را نشر می‌کند و به زعم این گروه ضد اهداف آن‌ها است، مهلت یک هفته‌ای داده است تا دست از این کار بردارند. در خبرنامه این گروه آمده است که اگر نشر اعلانات و تبلیغاتی که عقاید و منافع آنان را متضرر می‌سازد، تا یک هفته دیگر متوقف نشود، این دست رسانه‌ها مورد حمله نظامی آنان قرار خواهند گرفت و کارمندان آن‌ها هیچ نوع مصونیت امنیتی نخواهند داشت.

تهدید رسانه‌ها توسط گروه طالبان با واکنش‌‎های زیادی روبه شده است. مسوولان رسانه‌ها و فعالان این عرصه در واکنش به تهدید گروه طالبان گفته است که این گروه نباید به کارها و چگونه‌گی فعالیت رسانه‌ها دخالت کند. مسوولان ده‌ها رسانه چاپی، تصویری و صوتی روز دوشنبه، سوم سرطان در یک نشست مشترک در کابل، ضرب‌الاجل یک هفته‌ای گروه طالبان را خلاف موازین آزادی بیان عنوان کرده تاکید ورزیدند که طالبان نباید برای رسانه‌ها تعیین تکلیف کنند.

از سویی هم، تهدید گروه طالبان بحث تازه‌ای نیست. این گروه با انجام حملات انتحاری و انفجاری کارمندان رسانه‌ها را بارها مورد هدف نظامی قرار داده‌اند. از این میان چندی پیش کارمندان گروه رسانه‌ای موبی‌گروپ را مورد هدف قرار دادند که در پی آن هفت تن از کارمندان این گروه رسانه‌ای کشته و ۲۵ تن دیگر آنان زخمی شدند.

افزون بر این، در مورد دیگری سال پار گروهی از خبرنگاران در منطقه «شش‌درک» کابل مورد حمله قرار گرفتند. در این حمله نُه تن از خبرنگاران رسانه‌ها جان باختند. در کنار خبرنگاران حدود ۲۵ شهروند دیگر کشته و نزدیک به ۵۰ تن دیگر زخمی ‌شدند. مسوولیت این حمله را گروه موسوم به دولت اسلامی «داعش» به عهده گرفت. هم‌چنان آمارهایی که از سوی نهادهای حامی رسانه‌ها نشر شد نشان می‌دهد که در جریان سال گذشته میلادی دست‌کم ۲۰ تن از خبرنگاران در سراسر کشور از سوی گروه‌های «مخالف دولت» کشته شده‌اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن