افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یکصلحپیشرفتهای افغانستان

توافق با طالبان هفته آینده نهایی می شود

به گزارش خبرگزاری رشد، در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری امروز (شنبه، 26 دلو) به نقل از مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پمپئو، وزیر خارجۀ آمریکا اعلام کرده که توافق با طالبان که احتمال دارد در هفته‌های آینده نهایی شود، محتویات مشروط دارد.

ارگ ریاست جمهوری با نشر خبرنامه ای می گوید که توافق با طالبان که احتمال دارد هغته آینده نهایی شود، محتویات مشروط دارد.

به گزارش خبرگزاری رشد، در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری امروز (شنبه، ۲۶ دلو) به نقل از مارک اسپر، وزیر دفاع و مایک پمپئو، وزیر خارجۀ آمریکا اعلام کرده که توافق با طالبان که احتمال دارد در هفته‌های آینده نهایی شود، محتویات مشروط دارد.

در خبرنامۀ ارگ آمده است که این دو مقام‌ آمریکایی گفته‌اند، هیچ‌یک از بندهای توافق‌نامۀ آمریکا و طالبان بدون شرط نیست و طالبان امکان دارد دست به تبلیغات «اغواکننده» بزنند. خبرنامه افزوده که طالبان حاضر شده‌اند دست از جنگ و خشونت بردارند و جامعۀ کثرت‌گرا را بپذیرند.

ارگ به نقل از مایک پمپئو، وزیر خارجۀ آمریکا نوشته که «بگذارید طالبان هرچه که می‌گویند، بگویند. از هر جایی که می‌گویند بگویند، اما واقعیت این است که باید آنان با تروریسم و القاعده وداع بگویند و دست از جنگ بردارند. ما حامی قوای امنیتی و دفاعی افغانستان بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود.»

وزیران خارجه و دفاع آمریکا این سخنان را شام گذشته در دیدار با محمداشرف غنی، رئیس جمهور کشور در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ در آلمان بیان کرده‌اند. بر بنیاد خبرنامۀ ارگ، در این دیدار زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان و جنرال اسکات میلر، فرماندۀ نیروهای پشتی‌بانی قاطع نیز حضور داشتند.

در این دیدار از جانب افغانستان، امرالله صالح، اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع و هارون چاخانسوری سرپرست وزارت خارجه حضور داشتند.

ارگ همچنان گفته که در این دیدار دو طرف در بارۀ راهکارهای که اِشراف و نظارت دولت افغانستان را علاوه بر مالکیت روند صلح تضمین می‌کنند، نیز به تفصیل تبادل نظر کرده‌اند.

خبرنامۀ ارگ افزوده که قرار است رئیس جمهور غنی هفتۀ آینده مشورت‌هایی را با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، اقشار مختلف جامعه، جامعۀ مدنی و حلقات سیاسی در بارۀ صلح آغاز کند تا آنان را از جریان آگاه ساخته و در خصوص فرصت‌ها و خطرات احتمالی صلح نیز با آنان صحبت کند.

رئیس جمهور غنی در این نشست گفته است که دولت افغانستان به عنوان بانی برنامۀ صلح از دولت آمریکا به خاطر روند صلح سپاس‌گزاری می‌کند و به مردم افغانستان اطمنان می‌دهد که این روند تمامی نهادهای نظامی و غیرنظامی را تقویت خواهد کرد.

آقای غنی افزوده که افغانستان نه تنها به گذشته بر نمی‌گردد، بلکه از ظرفیت‌های دولتی، بخش خصوصی و حقوق شهروندانش به گونۀ روشن حراست خواهد کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن