اقتصادیبرگزیده های سایتتیتر یک

توزیع گاز طبیعی میان هزاران خانواده در جوزجان از سر گرفته می‌شود

به گزارش خبرگزاری رشد، مسئولان محلی در ولایت جوزجان می گویند که برای رسیدن به این هدف کار لوله‌کشی برای انتقال گاز از منطقه نفتی جرقدوق در حومه شهر شبرغان روز گذشته، دوشنبه (ششم دلو) آغاز شده است.

تا یک ماه دیگر گاز طبیعی استخراج شده از چاه‌های جوزجان در شمال کشور، در میان هزاران خانواده این ولایت توزیع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رشد، مسئولان محلی در ولایت جوزجان می گویند که برای رسیدن به این هدف کار لوله‌کشی برای انتقال گاز از منطقه نفتی جرقدوق در حومه شهر شبرغان روز گذشته، دوشنبه (ششم دلو) آغاز شده است.

درحال حاضر روزانه ۳۰ هزار مترمکعب گاز از چاه‌های جوزجان استخراج می‌شود که مازاد نیاز شهر شبرغان است.

مقام‌های محلی تلاش دارند انتقال گاز از همین منابع را به کارخانه کود و برق مزار که مهمترین منبع تامین کود شیمیایی برای کشاورزان بود، از سر بگیرند. در حال حاضر این کارخانه بزرگ افغانستان بدلیل نبود گاز کارش متوقف است.

معروف آذر، سخنگوی والی جوزجان می‌گوید در این مرحله با شش کیلومتر لوله کشی تازه، ساحه نفتی جرقدوق در حومه شهر شبرغان تا دستگاه توزیع کننده اصلی در مرکز شهر وصل می‌شود.

به گفته او، در مرحله اول قرار است گاز به خانواده‌هایی توزیع شود که در سال‌های قبل خانه‌های شان به شبکه شهری توزیع گاز وصل بودند و بعدا به تمام شهروندان شبرغان که بیشتر از ده‌ها هزار خانواده‌اند.

در حال حاضر ۷۶ چاه نفتی در جوزجان وجود دارد که شمار زیادی آن غیرفعال‌اند. در سال های اخیر چندین شرکت تولیدی بزرگ به امید گاز شبرغان، در شهر مزار شریف و شبرغان سرمایه گذاری کردند اما تا هنوز گاز به شماری از این شرکت‌ها نرسیده و کارشان متوقف است.

حکومت افغانستان می‌گوید تلاش دارند چاه‌های نفتی غیرفعال در جوزجان را فعال کنند و به این شرکت‌ها گاز برساند.

استخراج گاز از معادن شمال کشور نخستین بار در سال های ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ خورشیدی آغاز شد.

پس از سال ۱۳۴۸ سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب گاز از شمال افغانستان به اتحاد جماهیر شوروی سابق صادر می‌شد و در بدل آن پول، مواد غذایی و اسلحه به افغان‌ها داده می‌شد، روندی که در سال‌های بعد به دنبال بی‌ثباتی سیاسی در افغانستان متوقف شد.

وزارت معادن افغانستان در سال ۲۰۱۲ گفته بود ذخایر گاز طبیعی این کشور حدود ۴۵۰ میلیارد مترمکعب برآورد شده است با این وجود این کشور بخش اعظم گاز مصرفی‌اش را از خارج از جمله از ایران و ترکمنستان وارد می‌کند.

مقام‌ها می گویند اگر صنعت استخراج گاز در این کشور توسعه یابد نه تنها وضعیت ساکنان افغانستان متحول می‌شود که افغانستان نیز خود به صادرکنندگان مهم گاز در منطقه تبدیل خواهد شد.

گزارش: محمد عیسی رضایی
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن