اجتماعیبازسازیبرگزیده های سایتتیتر یک

توقع دارم هرات، باغ بابر و بند امیر شامل سازمان جهانی یونسکو شوند

 

سرور دانش معاون رییس جمهور در کنفرانس بین المللی یونسکو که در پاریس برگزار شده است، از سازمان یونسکو خواستار درج اماکن و ساحات بیشتری از افغانستان در این سازمان شده است.

آقای دانش در سخنرانی اش گفت: قبلا برخی از اماکن تاریخی ما مانند منارجام و بودای بامیان در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده، اما ما انتظار داریم شهر هرات، باغ بابر کابل و بند امیر بامیان نیز در این فهرست ثبت شود و مراکز باستان شناسی ما تقویت گردد.

وی افزود: ما از سازمان یونسکو و جامعه بین المللی می خواهیم که ما را در حفاظت آثار تاریخی مانند مجسمه بودا، شهر غلغله و بند امیر در بامیان و منار جام در غور و مسجد جامع هرات، مصلای هرات و قلعه اختیارالدین هرات و روضه مبارک و خانقای مولانا جلال الدین بلخی در بلخ و سایر مناطق کمک کنند.
معاون رییس جمهور علاوه کرد؛ من در این جا از کشورهای جاپان، آلمان، ایتالیا، فرانسه، چین و کوریا و سازمان یونسکو، دافا، بنیاد آغاخان و سایر همکاران بین المللی تشکر می کنم که در ماه گذشته با دایر ساختن اجلاسی در توکیو در باره بازسازی بودای تخریب شده بامیان به رایزنی پرداختند.

به گفته او هر چند مجسمه تاریخی بودای بامیان توسط طالبان تخریب شد اما بامیان در سال ۲۰۱۵ تنها شهری از میان همه شهرهای کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه بود که به خاطر داشتن چهار معیار یعنی: قدامت تاریخی، آثار باستانی، فرهنگ بومی و صنایع دستی، از طرف یونسکو به عنوان یکی از شهرهای خلاق جهان انتخاب شد و امسال (۲۰۱۷) هم فیلم «شهر من بامیان» از میان ۵۴ فیلم دعوت شده از کشورهای عضو شبکه شهرهای خلاق جهان، در جشنواره فیلم «جهان کوچک» از سوی یونسکو به مقام اول این جشنواره دست یافت.

بامیان همچنین در سال ۲۰۱۵ به دلیل داشتن آبده تاریخی و جاذبه های گردشگری به عنوان پایتخت فرهنگی سارک یا سازمان همکاری های منطقه ای جنوب آسیا انتخاب گردیده بود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن