افغانستانبرگزیده های سایت

جامعه جهانی به حمایت از زنان در بخش رشد اقتصادی متعهد است

سفیر امریکا در افغانستان می گوید: در نشست بروکسل که تا دو ماه دیگر برگزار می شود، جامعه بین المللی تعهد چهارساله را در عرصه انکشاف، رشد اقتصادی و حقوق زنان تعهد می کند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ این دپلومات ارشد امریکایی تاکید می ورزد که زنان تجارت پیشه و کارکنان زن در افغانستان می توانند نقش قوی را در رشد اقتصادی افغانستان ایفا کنند و باید از آنها حمایت شود.

برنامه دسترسی مالی برای سرمایه گذاری در انکشاف افغانستان یا فایده، نشست توانمند سازی زنان افغان از طریق تسهیل دسترسی به بازار های و خدمات مالی را در سفارت امریکا در کابل برگزار کرد.

این برنامه بیش از سه میلیون دالر به حدود ۱۸۰۰ زن متشبث در پنج سال گذشته قرضه داده شده که شش هزار شغل را ایجاد کرده است.

برخی از این زنان که در بخش کشت و توسعه زعفران، محصولات زراعتی و خدمات مخابراتی کار می کنند، می گویند: آنها کار شانرا از صفر آغاز کردن و حالا عواید شان به ده ها هزار دالر در سال می رسد.

در این برنامه از پیشرفت بانوان تجارت پیشه موفق افغان که با استفاده از قرضه های کوچک تجارتی، داد و ستد بازرگانی شانرا رونق داده اند، قدردانی شد.

این برنامه که از سوی انجمن قرضه های کوچک افغانستان عملی می شود، به زنان زمینه رشد محصولات و کار های بازرگانی شانرا می دهد.

حشمت امرخیل رییس انجمن قرضه های کوچک افغانستان می گوید: “این یک امتیاز است که ما در حال حاضر نیم میلیون مشتری در افغانستان داریم که چهل درصد آنها را زنان تشکیل می دهد و آنها از خانواده های شان حمایت کرده و از لحاظ مالی مستقل اند”

سفیر امریکا در افغانستان می گوید: نقش زنان در اقتصاد افغانستان در پانزده سال گذشته تغییر چشمگیر داشته است و باید از آنها حمایت شود.

“زنان تجارت پیشیه و کارمندان زن می توانند نقش قوی را نه تنها در بخش خصوصی بلکه در مجموع اقتصاد افغانستان ایفا کنند. ما باید به حمایت از آنها برای توانمند شدن اقتصادی شان حمایت کنیم.”

افغانستان تا دو ماه دیگر محور نشست بروکسل خواهد بود که به گفته سفیر امریکا در افغانستان، در جامعه بین المللی در آن نشست، تعهد شانرا در عرصه انکشاف، رشد اقتصادی، حقوق زنان و ظرفیت سازی با دولت افغانستان تازه خواهند کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن