اجتماعیبرگزیده های سایت

جزرسانه‌های تصویری، بقیه از پرداخت جریمه مالیاتی معاف شدند

رییس جمهور در یک فرمان سه ماده‌ای به جز از رسانه‌های تصویری دیگر تمامی رسانه‌ها را از پرداخت جریمه مالیاتی معاف کرد.
رییس جمهور غنی امروز سه‌شنبه (۷ سنبله) با مسوولان رسانه‌های همگانی در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد.
در ابتدای نشست امروز، چهار تن از مسوولان رسانه‌ها به نمایندگی از دیگران، مشکلات و چالش‌ها به ویژه مشکلات مالیاتی رسانه‌ها را مطرح کرده و از آقای غنی خواستار رفع مشکلات رسانه‌ها شدند.
سپس حکم رییس جمهور در مورد معافیت جریمه مالیاتی رسانه‌ها به خوانش گرفته شد.
در ماده اول این حکم آمده: “مطابق صراحت ماده ۱۲ قانون طرز تحصیل باقیات، مالیات آنعده رسانه‌های صوتی، موسسات نشراتی و خبرگزاری‌ها که تا فعلا مالیات خویش را پرداخت ننموده اند به اقساط ماهوار حد اکثر طی (۷) سال اخذ گردد”.
در ماده دوم این حکم آمده است: “وفق صلاحیت مندرج فقره (۱۸) ماده (۶۴) قانون اساسی و ماده (۳۰) قانون تحصیل باقیات، جریمه های مالیاتی قبلی و همچنان در زمان اقساط مالیاتی نهادهای مذکور الی تصفیه نهایی، معاف دانسته می شود”.
در ماده سوم این حکم نیز گفته شده: “با پرداخت قسط اول مالیات، جوازهای فعالیت رسانه های مذکور تمدید گردد. استثنا برای یک مرتبه، عدم تحویلی اقساط مالیاتی سایر رسانه های که تحت ملکیت شخص واحد قرار دارد مانع تمدید جواز رسانه ها که قسط مالیاتی آن پرداخت گردیده، نمی شود”.
در حکم آمده که مراتب فوق، جهت رفع مشکلات، جلوگیری از ورشکستگی، تشویق، حمایت و تقویت از فعالیت‌های نهادهای مذکور هدایت داده شده است.
این در حالی است که مسوولان رسانه‌ها گفتند که آنان، قادر به پرداخت مالیات و جریمه‌های مالیاتی شان نیستند.
گفته می شود، بسیاری از رسانه‌های صوتی، چاپی و خبرگزاری‌ها از این بابت(مالیات و جریمه مالیاتی) هرکدام صدها هزار افغانی بدهکار اند.
رییس جمهور گفت که بخشیدن مالیه کدام وجه قانونی ندارد و گرنه اصل مالیات رسانه‌ها را نیز می بخشید.
آقای غنی همچنین به مسوولان رسانه‌ها وعده داد که تلاش دارد، با آوردن اصلاحات در قانون مالیات بر عایدات، رسانه‌ها را از پرداخت مالیات معاف کند.
او تاکید کرد که اقدامات ابتدایی برای اصلاح این قانون آغاز شده است.
رییس جمهور غنی در نشست امروز گفت که حکومت وحدت ملی به ارزش‌های آزادی بیان و آزادی فعالیت رسانه‌ها در کشور متعهد است. او تاکید کرد که هیچ مسوول و مقام دولتی به ویژه مسوولان ولایتی نمی توانند خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای را تهدید کنند. او گفت: “بدون حرمت به خبرنگاران تهدید جایی ندارد”.
آقای غنی همچنین گفت که برای حمایت مالی رسانه‌ها از طریق نشر اعلانات دولتی، پول کافی وجود دارد، اما نهادهای رسانه ای ابتدا باید راهکار و اصولی را برای توزیع این اعلانات آماده کنند؛ زیرا به گفته وی، دولت نمی تواند در این زمینه میان رسانه‌ها هماهنگی ایجاد کند.
از سوی هم، رییس جمهور بر تقویت فرهنگ کتابخوانی در کشور تاکید ورزید و گفت که یک مکان مناسب برای ناشران و به شمول محوطه دانشگاه‌ها، چند محل عمومی و ویژه دیگر به منظور کتابخوانی در شهر کابل ایجاد می شوند

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن