اجتماعیاخبار کوتاه

جلال نورانی؛ طنز نویس نامدار کشور درگذشت

 

 

 

جلال نورانی، مشاور پیشین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و یکی از اساس‌گذاران طنزنویسی معاصر کشور روز (دوشنبه، هفتم حمل) سن ۶۹ سالگی درگذشت.

به گزارش رشد، آقای نورانی در سال ۱۳۲۷ در کابل به دنیا آمد. او پس از سپری کردن دوره‌ی مکتب در سال ۱۳۵۱ شامل دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل شد.

جلال نورانی در زمان دانشجویی به عنوان طنز نویس زبردست در حلقه‌های مطبوعاتی کشور ظاهر شد. نمایش‌نامه‌های او در دهه‌ی پنجاه از رادیو – تلویزیون افغانستان، شهرت زیادی برای آقای نورانی کسب کرد.

آقای نورانی سپس به اتحاد شوری رفت و چند سال در آنجا به تحصیلات عالی ادامه داد و پس از بازگشت در سال ۱۳۶۱ به نویسندگی و طنزنویسی بیشتر تمرکز کرد.

در دهه‌ی شصست خورشیدی جلال نورانی طنزها و ترجمه‌هایی از طنزهایش را به گونه‌ی گزینه‌های مستقل منتشر کرد. از جمله «ای همو بیچاره گک اس» و «چه کنم عادتم شده» را میتوان نام برد.

او در این سال‌ها طنز هایی را از منبع‌های بلغاریایی ترجمه کرد که سپس آن طنزها زیر نام «مربای مرچ» منتشر شدند. یکی از کارهای برجسته‌ی نورانی ترجمه‌ی کتاب «طنزهایی از چهار گوشه‌ی جهان» است.

جلال نورانی پس از ۱۸ سال زندگی در آسترالیا به کشور برگشت و در دانشگاه کابل مشغول تدریس ادبیات دراماتیک، نمایشنامه نویسی و شخصیت سازی در نمایشنامه شد و همزمان کتاب‌هایش را نیز چاپ کرد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن