افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

جنگ در افغانستان،‌ ابعاد منطقوی و جهانی دارد

معاون دوم مجلس سنای کشور جنگ افغانستان را، جنگ منطقوی و جهانی عنوان می کند.

حسیب الله کلیمزی معاون دوم مجلس سنا در گفتگو با خبرگزاری رشد می گوید که جنگ در افغانستان، جنگ میان طالبان و دولت نیست،‌ بلکه جنگ میان کشور های ابرقدرت است و ابعاد منطقوی و جهانی دارد.

وی افزود: “معضل جنگ تنها میان طالبان و دولت افغانستان نیست، این جنگ تمام دنیا است که افغان ها را ابزار قرار داده و جغرافیای افغانستان را به خاطر کشمکش های نظامی خود انتخاب کرده اند”.

آقای کلیمزی تصریح کرد: در صورتیکه منافع و نگرانی های ابرقدرت های دنیا و کشورهای منطقه از پروسه صلح رفع نشده باشد، افغانستان هیچگاه به صلح دایمی و امنیت دست نخواهد یافت.

وی می گوید که حضور نیروهای ائتلاف در افغانستان، هیچگاه خالی از نگرانی سایر کشور های منطقه و قدرتمند نبوده است و بر این اساس، دولت افغانستان باید پس از این نشست های چهار جانبه را گسترش داده و کشورهای دیگر را نیز دخیل این روند بسازد تا تمام ابرقدرت های دنیا که در مورد افغانستان نگرانی دارند،‌ در پروسه صلح دخیل شوند.

معاون دوم مجلس سنای کشور، دخیل شدن سایر کشورهای قدرتمند در روند صلح را گام موثری در راستای تامین صلح عنوان کرده و خاطر نشان می سازد: “با دخیل شدن سایر کشور های قدرتمند در روند صلح،‌ از یک سو فیصله جانبین را محکم تر می سازد و از سوی دیگر نیز دولت هایی که در پروسه صلح در افغانستان داخل می شوند،‌ مسئولیت تامین صلح را قبول می کنند”.

وی همچنین تاکید کرد که دولت افغانستان باید نیروهای امنیتی افغان،‌ به خصوص قوای هوایی کشور را برای سرکوب هراس افگنان تجهیز و تمویل کند.

محمد عرشیا گوهری/کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن