افغانستانبرگزیده های سایت

از جنگ با نیروهای امنیتی افغان خودداری کنید

گلبدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی به جنگ‌جویانش در افغانستان دستور داده تا نیروهای امنیتی افغان را هدف قرار ندهند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ حکمت‌یار در پیام عیدی‌اش به هوادارانش گفته که ما خواهان جنگیدن با نیروهای افغان نیستیم و تنها به واکنش آنان باید پاسخ بدهند.

او گفته‌است ما به مجاهدین دستور دادیم که از جنگ با نیروهای افغان خودداری نمایند و تنها در صورتی با آنان درگیر شوند که مورد حمله قرار گیرند.

این در حالی‌ست که چندروزی از کناررفتن حزب اسلامی حکمت‌یار از روند گفت‌گوهای صلح با حکومت افغانستان می‌گذرد.

حکمت‌یار طی مقاله‌یی در نشریۀ این حزب گفت که روند گفت‌گوهای صلح دیگر زنده نیست و حکومت وحدت ملی باید منحل گردد.

این چهرۀ جنجالی خروج نیروهای خارجی از افغانستان را خط قرمز قرار داده و می‌گوید همه باید واقعیت را بپذیرند که بدون خروج نیروهای خارجی صلح و امنیت را نمی‌توان تضمین کرد.

حکمت‌یار در پیامش گفته‌است که زمان مداخلۀ خارجی در امور داخلی افغانستان به پایان رسیده و افغانان باید مشکلات‌شان را خود حل کنند و در مورد انتخاب رهبران مورد اعتمادشان تصمیم بگیرند.

حزب اسلامی حکمت‌یار نخستین گروهی جنگ‌جوی مخالف مسلح بود که به روند گفت‌گوهای صلح پیوست اما پس از دوماه گفت‌گو و امضای متن مسودۀ توافق‌نامۀ ۲۵ماده‌یی میان دوطرف، روند مذاکرۀ این حزب با حکومت افغانستان بر هم خورد.

هرچند در آغاز گفته می‌شد که حزب اسلامی از پیش‌شرطش مبنی بر خروج نیروهای خارجی صرف نظر کرده اما بر اساس گزارش‌ها، اخیرا هیئت گفت‌گوکنندۀ این حزب این پیش‌شرط و این‌که حکومت وحدت ملی تنها جمهوری اسلامی افغانستان خوانده شود را مطرح کرده‌است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن