افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

جنگ روانی، عنصر نا کارا

در کشورهای دموکراتیک، رقابت های انتخاباتی خاطرات تلخ و شیرینی برای لژیونرهای سیاسی به جا می گذارد؛ امروزه تیم های گوناگون انتخاباتی به هدف کسب قدرت سیاسی از هیچ حربه¬ی علیه رقیب اش دریغ نمی¬ورزد دامن زدن به فساد اخلاقی در ارگان¬های دولتی از مواردی اند که رقبای سیاسی در بحبوحه¬ی کار زار انتخاباتی به آن دیکته کرده اند در جامعه سنتی افغانستان پیامدهای چنین اتهامات برای همه جوانب سخت و ناگوار خواهد بود که به افکار عامه نسبت به اشتراک مردم در سیاست و روندهای دموکراتیک آسیب جدی می زند.

در قدم نخست اتهام فساد اخلاقی به رجال برجسته دولت از سوی کسانی مطرح می شود که خودشان در چهارچوب دولت اجرای وظیفه می کردند و اکنون که تنور بازی های سیاسی قبل از انتخابات ریاست جمهوری در حال داغ شدن است، آنها از دولت فاصله گرفته و به چنین حربه هایی دست می اندازند.

به عنوان مثال جنرال احمدزی از کسانی است که درحلقه مشاورین رییس جمهور قرار داشت و اگر مسئله¬ی در پیوند به فساد اخلاقی اتفاق افتاده باشد، خود ایشان نیز شریک آن می¬باشند و مهم تر آنکه چرا ظرف زمانی کنونی برای این راز مگوی از حلقه¬ی کارمندان قبلی حکومت مطرح شده است؟! آقای احمدزی در زمانی که به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور در این پست ایفای وظیفه می¬کرد و شاهد چنین رویدادهای نا میمون بود در آن موقع چرا چیزی از خود بروز نداد، زمانی که از وظیفه سبک دوش شدند انگ فساد اخلاقی را برجسته ساخت.

مطلب  دیگر آن است که ادعاهای از این دست هیچ کدام مستند نیستند. دفتر مقام ریاست جمهوری از این ادعاهای پوچ و میان تهی خواهان ارائه اسناد موثق شده و آقای احمدزی از ارائه سند در این مورد ابا می¬ورزد چندی پیش به دادستان کل کشور دستور داده شد که این اتهامات را بررسی نماید؛ اما تا کنون وی در پاسخ به این قضیه حاضر نشده است. در شرایط کنونی واضح و آشکار است که انگیزه های شخصی به هدف برنده شدن در میدان کارزارهای سیاسی می تواند دلیل عمده این سر و صداها و موضع گیری¬ها باشد. به هر روی دولت از چنین اشخاص ما جراجو خواسته است که در این مورد اسناد خویش را به نهادهای عدلی و قضایی ارائه کنند و از این موضوع استفاده سیاسی نکرده و سبب تشویش اذهان عمومی نشوند.

پرسش کلیدی که باید به آن پرداخته شود این است که این جنگ روانی چی تاثیراتی بر تیم های انتخاباتی و جامعه دارد. اشخاص مورد اتهام باید در این مورد آرام ننشینند، ضمن پیگیری موضوع، باید در قبال چنین اشخاص مغرض ادعای شرف صورت گیرد؛ اما این نبرد یکطرفه و غیر منصفانه، قربانیان بی دفاعی دارد که همچنان زیر سوال های بی پاسخ و واهی باقی می مانند؛ خانواده های که دیگر خیال شان از دولت و اجتماعی که در آن زندگی می کنند، راحت نیست و تا سال های دیگر هر مردی و زن دولتی، خواسته و نخواسته با این بازی نا بخردانه پیوند می¬خورند.

در مجموع موارد این چنینی می تواند حساسیت های زیادی را برانگیزاند و ذهنیت مردم را به نهاد حکومت و دولت خدشه دار بسازد، موضوع فقط فساد اخلاقی نیست بل پیامدهایی است که رفته رفته به کل جامعه در تمام حیطه ها تسری می یابد.

رقابت های انتخاباتی باید درفضای دموکراتیک صورت بگیرد، دانش سیاسی فضای ساز و کارهای انتخاباتی را معتدل و دموکراسی محور می سازد که متأسفانه بعضی اشخاصی که با هیاهوی قدرت طلبی وارد کار زار انتخاباتی شدند از نعمت چنین دانش کم بهره و یا بی بهره اند، به همین دلیل هیچ راهکار و حربه¬ی رقابت که نتوانستند بیابند با گماردن اشخاص فرصت طلب قلب حیثیت اجتماعی و ملی را نشانه می¬گیرند، اکنون بانوانی که در ارگانهای دولتی در حال اجرای وظیفه هستند سخت از این امر متضرر هستند، آنان در نزد خانواده و مردم مورد مداقه و سئوال قرار خواهند گرفت، بافت سنت محور جامعه افغانی باعث گردیده که در هر دو صورت سحت و سقم قضیه، بانوان همکار در دولت به شدت آسیب حیثیتی ببینند؛ لذا جنگ روانی که با این حربه به راه افتاده است در تضعیف و تقویت کسی نقش نخواهد داشت؛ بلکه یک عنصر نا کارایی است که صرفا شخصیت اتهام زننده را خدشه دار می¬سازد؛ ولی هدف که شکست تیم رقیب باشد هیچ کارایی در این زمینه نخواهد داشت؛ بلکه یک تعداد بانوان و آقایان معصومی که در ارگان¬های دولتی سر وظیفه هستند، بیشتر از هر شخص دیگر متضرر خواهند گردید.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن