اجتماعیاخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

جهاد تنها جنگ نیست/ جنگ میان مسلمین جهاد نبوده بلکه فساد است

 

 

نهاد فرهنگی تحت نام” بنیاد اجتماعی فرهنگی جهاد” امروز چهارشنبه همایشی را تحت نام”همایش جهاد، شهادت و ارزش ها” در شهر کابل برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ هدف از برگزاری این همایش، درک عمیق از واژه های جهاد و شهادت عنوان شده است. محمد اکبری عضو مجلس نمایندگان که در این همایش صحبت می کرد گفت: واژه جهاد و شهادت در دین اسلام از تقدس والایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه جهاد موانع نهادینه شدن ارزشهای اسلامی از جامعه را بر می دارد گفت: ماندگاری اسلام از برکت جهاد و شهادت است.

او افزود: “جهاد مردم افغانستان برای تمام مسلمین جهان عزت آورد؛ اما متوقف شدن آن بعد از ۱۴ سال یک اشتباه بزرگ بود که ازسوی مجاهدین انجام شد”.

وی با بیان اینکه جهاد تا روز قیامت ادامه دارد گفت: ما از لحاظ زمانی جهاد افغانستان را به ۱۴ سال محدود کردیم و وانمود نمودیم که بعد از سقوط حکومت داکتر نجیب دیگر جهاد تمام شد.

اکبری وحدت ملی مردم افغانستان را ثمره جهاد عنوان کرده و گفت: مردم افغانستان با اخوت اسلامی خویش توانست در مقابل بزرگترین قدرت نظامی جهان پیروز شوند.

محمد اکبری تاکید کرد که محکم کردن اخوت اسلامی می تواند وحدت ملی واقعی را درافغانستان بوجود آورد.

در همین حال عبدالحفیظ منصور عضو دیگر شورای ملی گفت: علما و دانشمندان مفهوم واقعی را از جهاد و شهادت به نسل جدید انتقال نداده که این امر باعث شده تا دید و افکار عامه علیه مجاهدین منفی باشند.

وی افزود: “امروز ما مجاهد هستیم ولی چرا عزیز نیستیم؟! این موضوع بر می گردد به همان تعبیر بسیار اندک از کلمه بزرگ جهاد و شهادت.”

وی علاوه کرد: بزرگان ما کلمه جهاد را فقط خلاصه کرده به خون ریختن، سنگر رفتن و گردن بریدن که این وضعیت هر ملتی را نابود می کند.

منصور با بیان اینکه در تعریف جهاد دچار اشتباه شدیم  گفت: ما الله اکبر می گویم ولی دختران و جوانان ما پشت سفارت خانه ها دغدغه فرار از کشور را به سردارند.

فضل الهادی وزین یکی دیگر ازسخنرانان این همایش بود و از تحریف شدن کلمه جهاد ابراز نگرانی کرد.

وی با ابیان اینکه جهاد اقتصاد، برادری، علم و دانایی است گفت: جهاد تنها جنگ خون ریزی و به سنگررفتن جهاد نیست.

او افزود: جنگ که امروز در جوامع اسلامی تحت عنوان جهاد جریان دارند و قتل عام می کنند جهاد نیست؛ بلکه فساد است و اسلام را بدنام می کنند.

وی باور دارد که کلمه جهاد در جوامع اسلامی تحریف شده  و هر کس آن را به نفع خود تعریف می کنند.

آقای وزین گفت: یکی از فلسفه های تاکید بر جهاد فی سبیل الله این است که جهاد به نفع هرکس و هر گروهی تعریف نشده و تحریف نشود.

شجاع حسین محسنی گفت: جهاد مردم افغانستان نماد وحدت بخش، و نماد هویت بخش برای ملت بزرگ افغانستان بود.

او با بیان اینکه جهاد مردم افغانستان اعتماد از دست رفته مسلمین را احیا کرد گفت: این جهاد یک مدل حکومت داری را فروپاشی کرد که درتمام عرصه ها حرفی به گفتن داشت.

او درباره عوامل شکست این پیروزی بزرگ گفت: یکی از عوامل شکست جهاد مردم افغانستان افتادن در دام قدرت، دنیا خواهی و قوم گرایی بود.

محسنی افزود: سران جهاد بعد از پیروزی به عوض اینکه جاذبه داشته باشند یک نظام دفع کننده را ایجاد کرد که پارچه پارچه شد.

به گفته محسنی آنها که در جبهه عملیاتی نظامی علیه متجاوزین موفق شدن تبدیل شد به استطوره های قومی.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن