افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

جهان بدانند که زن امروز افغان، زن دیروز نیست

رئیس جمهور غنی در مراسم در اجماع ملی زنان افغانستان برای صلح تحت عنوان “جنگ بس است” گفت: امروز یک روز تاریخی بوده و زن قهرمان افغانستان، امروز تاریخ‌ساز شده‌است.

به گزارش خبرگزاری رشد، وی افزود که شما امروز هدف و عامل تغییر مثبت هستید و از قربانی به تعیین‌کنندۀ سرنوشت ملی مبدل شدۀ اید.

رئیس‌جمهور خاطرنشان‌کرد که موقف زنان، امروز موقف شهروندان مسئول است و جایگاه تان را که قانون اساسی تعیین کرده، بحیث یک شهروند در عمل پیاده کردید. وی زنان افغانستان را آینده‌نگر و آینده‌ساز خوانده، گفت که امروز هیچ خانواده‌ای نیست که از ۴۰ سال جنگ صدمه ندیده باشد، شما خود را تنها احساس نکنید، زیرا تمام مردم افغانستان قربانی داده اند و درد همۀ ما مشترک است.

رئیس‌جمهور کشور با اشاره به نهم حوت، روز ملی حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، گفت که قوای امنیتی و دفاعی کشور پاسدار قانون اساسی اند و زنان به‌حیث شهروندان مسئول- مدیران، استادان، افراد مسلکی و نان‌آوران خانواده، در چوکات قانون اساسی زندگی می کنند.

رئیس جمهور محمداشرف غنی گفت: پیام زنان افغانستان به قوای امنیتی و دفاعی این است که پاسدار قانون اساسی و حقوق حقۀ اسلامی و ملی زنان افغانستان باشند.

رئیس‌جمهور غنی، زنان را صلح‌آوران خوانده، گفت که حلقۀ خبیثۀ جنگ را هرکسی ادامه داده می‌تواند، جرئت اخلاقی، شهروندی، اسلامی و ملی این است که حلقۀ نتیجه صلح، ثبات و حاکمیت قانون را بیاورید.

وی گفت که در قوت زنان، قوت وحدت ملی و عزت نهفته است و پیام تان به طالبان این بود که هدف جنگ و افغان‌کشی شان را مشخص نمایند و زنان آرزو دارند که پیش بروند و به عقب بر نگردند، در قطعنامۀ تان تاکید کرده بودید که صلح می‌خواهید اما نه به هر قیمت، در قطعنامه تان حدود و وضاحت موجود بود.

رئیس‌جمهور از زنان خواست که در تضمین صلح همکار شوند و تاکید کرد که ثبات افغانستان به نفع تمام منطقه و دنیا است و افغانستان در تضاد نیست، بلکه در هماهنگی و همکاری قرار دارد و ما صلح را به رهبری و مالکیت افغانستان می‌خواهیم. رئیس‌جمهور محمداشرف غنی، از زنان خواست تان مردان را قانع سازند که زنان در آینده و صلح چه نقشی دارند. وی تاکید کرد که در لویه جرگۀ مشورتی صلح، باید نمایندگان اقشار مختلف مردم حضور داشته باشند و شما ثابت ساختید که حس تفرقه و تبعیض منفی ندارید و همه در یک صف واحد ملی قرار گرفته اید.

رئیس‌جمهور غنی گفت که همۀ ملت، منطقه و جهان بدانند که زن امروز افغان، زن دیروز نیست، بلکه توانا، دانا، فعال، مدبر، آگاه، آینده نگر و متعهد به وحدت ملی می‌باشد. رئیس‌جمهور با اشاره براینکه سرمایه‌گذاری بالای زنان، سرمایه‌گذاری بالای تمام مردم است، گفت: مهمتر از صلح این است که افغانستان را چگونه آباد کنیم و نقش زنان در آن بسیار مهم می باشد.

رئیس جمهور غنی اضافه کرد: افتخار می کنم که زنان افغانستان از خود نمایندگی می کنند و همراه تان شانه با شانه کار خواهم کرد تا حقوق شهروندی همه ما تامین گردد. وی گفت: منحیث سرقوماندان اعلی قوای مسلح تاکید می نمایم که کلمۀ مسلح غیرمسئول باید از فرهنگ سیاسی و اجتماعی ما محو شود و بر این خواست تان که انحصار مشروع قوه تنها مربوط دولت مشروع باشد، صد در صد موافق هستم.

رئیس جمهور با بیان اینکه تمام افغان ها در برابر قانون مساوی اند، گفت: منحیث رئیس جمهور متعهد هستم که نظریات سازندۀ تان را با نظریات سایر شهروندان کشور تلفیق می گردد تا یک دیدگاه واحد ملی به میان آید. وی تاکید کرد که صلح، قانونیت و انتخابات در تضاد نمی‌باشند و انتخابات موجب مشروعیت می گردد. رئیس جمهور در اخیر سخنانش گفت: حکومت افغانستان از مردم صلاحیت می‌خواهد که چگونه صلح می آورد و آن را تداوم می بخشد.

در این مراسم بانوی اول کشور نیز صحبت کرد و ضمن اینکه زنان را ستون مهم جامعه دانسته، گفت که تشویش، صحبت ها و مشکلات زنان باید شنیده شود و به همین منظور اجماع ملی زنان افغانستان برای صلح را برگزار کردیم.

همچنان در این مراسم ضمن ارائه گزارش از روند اجماع ملی زنان افغانستان برای صلح، خانم زینب موحد در مورد نقش زنان در صلح از دیدگاه اسلام، عاطفه نورستانی در خصوص زنان و عنعنه، داکتر زکیه عادلی در زمینۀ جایگاه زن در قوانین افغانستان، شفیقه حبیبی در مورد نهضت زنان افغانستان، گتیا سعید و شفیقه سادات در رابطه به اینکه افغانستان امروز، افغانستان دیروز نیست، به تفصیل صحبت کردند.

به همین ترتیب شماری از زنان از تمام ولایات کشور، تجارب تلخ شان را از جنگ بیان کردند و از رئیس جمهور و سایر مسئولین حکومت خواستند که در زمینۀ برقراری صلح از هیچ‌گونه سعی و تلاش دریغ نورزند و تاکید کردند که حقوق قربانیان جنگ زیر پا نشود.

در اخیر این مراسم، قطعنامۀ اجماع ملی زنان افغانستان از سوی بسمینه صافی و شیرین رحمانی قرائت گردید که در آن زنان خواستار مذاکرات بین الافغانی، آتش بس، حمایت از حقوق برحق زنان در روند مذاکرات صلح، حمایت از خانواده های شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی و آسیب‌دیدگان جنگ و برقراری انتخابات شفاف و عادلانه گردیده بودند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن