اخبار کوتاهبرگزیده های سایت

جون، خشونت بارترین ماه برای خبرنگاران بود

نهادی تحت نام (مرکز مطبوعاتی کابل)، ماه جون سال ۲۰۱۶ میلادی را خشونت بارترین ماه برای خبرنگاران عنوان می کند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ عزیز احمد تسل رئیس مرکز مطبوعاتی کابل امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که ماه جون سال جاری میلادی، بدترین و خشونت بارترین ماه برای خبرنگاران بوده است.

وی افزود که در این ماه، ۲ خبرنگار در ولایت هلمند کشته شدند، بیش از ۱۵ خبرنگار در سایر ولایات مورد خشونت قرار گرفتند و ۷ مورد خشونت دیگر نیز در کابل به ثبت رسیده است.

آقای تسل تصریح کرد: “این خشونت ها شامل، ۲ مورد قتل، ۲ مورد جراحت و یا تهدید به مرگ، ۱ مورد حمله بر خبرنگاران و دفاتر رسانه ها، ۷ مورد لت و کوب، ۴ مورد بازداشت یا معرفی به سارنوالی، ۵ مورد تهدید و تحقیر، ۱ مورد تلاشی بدون مجوز، ۲ مورد سانسور و محدودیت می باشد”.

به گفته وی، در این خشونت ها حکومت نیز دخیل بوده است؛ طوریکه ۱۵ مورد خشونت از جانب نیروهای امنیتی و مقامات محلی صورت گرفته، ۵ مورد آن از سوی افراد مسلح غیر مسئول و ۴ مورد دیگر نیز از جانب گروه های تروریستی بوده است.

رحیم الله سمندر رئیس انجمن ژورنالیستان افغانستان نیز طی سخنانی گفت: “امرالله صالح رئیس پیشین امنیت ملی طی اظهاراتی گفته است که آژانس خبری پژواک از سوی حکومت تمویل می شود و سخنان وی باعث شده کارمندان این رسانه از جانب مخالفین مسلح مورد تهدید قرار بگیرند”.

وی همچنین افزود که والی ولایت دایکندی، بر خبرنگاران این ولایت سانسور و محدودیت وضع کرده است.

آقای سمندر ادامه داد که خبرنگاران ولایت دایکندی طی یک شکایت نامه رسمی از موجودیت سانسور و عدم دسترسی به اطلاعات در این ولایت خبر داده اند.

به گفته وی، والی ولایت زابل نیز بر رسانه های این ولایت محدودیت وضع کرده و به همین دلیل خبرنگاران در زابل، نیزی طی نامه رسمی از موجودیت سانسور و محدودیت شکایت کرده اند.

رئیس انجمن ژورنالیستان افغانستان گفت که در ولایت ننگرهار نیز، هراس افگنان با منفجر کردن سه بم، دستگاه های فرستنده رادیو انعکاس را تخریب کرده اند.

در همین حال سونه انگل راسموسن خبرنگار روزنامه گاردین با بیان اینکه تعداد زیادی از خبرنگاران خارجی به دلیل نبود امنیت افغانستان را ترک کرده اند، خاطر نشان ساخت: “حکومت افغانستان مکلف است تا در زمینه تامین امنیت خبرنگاران گام های جدی تر بردارد”.

وی می گوید: حکومت افغانستان گفته است که وسیله نقلیه و محافظین دولتی در اختیار خبرنگاران خارجی قرار می دهد، اما این موضوع خطر بیشتری دارد و باعث تحریک شدن مخالفین مسلح علیه خبرنگاران می شود.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن