افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یکمصاحبه

حدود یک هزار شکایت نزد کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت گردیده است

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که حدود یک هزار شکایت نزد این کمیسیون ثبت گردیده است.

علی رضا روحانی؛ سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در گفتگو با خبرگزاری رشد گفت: تا اکنون در حدود ۱۰۰۰ شکایت نزد این کمیسیون ثبت گردیده که در بین هر شکایت دهها شکایت دیگر نیز وجود دارد.

وی افزود:”شکایات ثبت شده در بخش تصنیف و دسته بندی قرار دارد و بعد از این مرحله به مرحله پروسس ارزیابی و نزد کمیشنران کمیسیون می آید”.

آقای روحانی اضافه کرد که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پس از تطبیقِ تصمیم‌ها و بررسی‌های این کمیسیون تغییر می‌کند.

وی می‌گوید که امکان دارد فهرست اعلام شدهٔ نتایج ابتدایی تغییر کند و کسانی وارد و کسانی هم از این فهرست دوباره حذف شوند.

روحانی در ادامهٔ گفت که از کمیسیون انتخابات خواسته‌اند تا پرونده‌های شکایت‌ها را در نتایج ابتدایی تطبیق داده و نتایج نهایی را اعلام کنند.

سخنگوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی بیان می‌دارد که تا ده روز دیگر شکایت‌های سایر ولایت‌ها را بررسی کرده به کمیسیون انتخابات می‌سپارند.

به گفتهٔ آقای روحانی، شکایت‌هایی که به این کمیسیون می‌رسد، در دو مرحله است، یکی پس از برگزاری انتخابات و دیگر، پس از اعلام نتایح ابتدایی.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌افزاید، مجموع شکایت‌هایی که پس از برگزاری انتخابات پارلمانی از سراسر ولایات به کمیسیون رسیده بود، حدود ۱۲ هزار شکایت بود و ۳ هزار شکایت دیگر هم پس از اعلام نتایج ابتدایی به این کمیسیون رسیده‌است.

این مقام کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اظهار می‌دارد که نتایج بررسی‌هایی که به کمیسیون انتخابات فرستاده‌اند، بررسی شکایت‌های هر دو مرحله را در بر می‌گیرد و بررسی‌هایی که قرار است تکمیل شود، شامل هر دو مرحله است.

او گفت:”پس از اعلام نتایج ابتدایی ولایت کابل، در دو روز فرصت قانونی برای شکایت، نزدیک به یک هزار شکایت به کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی ثبت شده و هر شکایت در درون خود شکایت‌ها و ابعاد دیگری دارد که ممکن است، علی‌الرغم شکایت‌های شکلی، به لحاظ محتوایی، به هزاران شکایت برسد.

علی رضا روحانی اظهار داشت که پس از بررسی‌های آنان، این احتمال وجود دارد که کسانی در فهرست ابتدایی جایگاه شان پایین و بالا برود و حتی کسانی که در فهرست ابتدایی نام‌های‌شان وجود ندارد، وارد فهرست نهایی شود.

روحانی همچنان گفت که فرصت زمانی برای ثبت شکایت تمام شده‌است و نامزدان معترض تنها می‌توانند اسناد و مدارکی را شامل بستهٔ شکایت‌های پیشین خود کنند.

وی در مورد اعلامیه اعتراضی نمایندگان احزاب سیاسی گفت: اگر اعتراض احزاب دلایل و مستندات داشته باشد قابل قبول است و ما آنها را بررسی می کنیم.

زکریا رادمنش

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن