اخبار کوتاهجهان

سرمایه گذاری دینی ترکیه برای تسخیر آینده کشور قرقیزستان

از ویژگی های اصلی وضعیت دینی کشور قرقیزستان این است که : تقریبا تمام جریانات دینی که از خارج وارد این کشور می شوند پیروان قرقیزی پیدا می کنند .

ترک ها از طریق مؤسسات آموزشی و دینی در کشورهای مختلف مانند قرقیزستان نفوذ می کنند تا نسلی از مقامات ترک گرا را برای خود تربیت نمایند .

شاخه های نفوذ اصلی دولت ترکیه در قرقیزستان مؤسسات “خدمت”پیروان فتح الله گولن،”نور جیار” پیروان ترکی سعید نورسی و”سلیمانجیلار” است .

شبکه مدارس ترکیه که توسط پیروان فتح الله گولن تأسیس شده اند محبوبیت خاصی میان مردم قرقیزستان پیدا کرده اند.در این مدارس دروس دینی تدریس نمی شود ولی مشخص است که دانش آموزان به نوعی تعلیم دینی دارند.

معلمین که اکثرا اتباع قرقیزی هستند اسلام را با رفتار شخصی خود به دانش آموزان می آموزند و مدل ترکیه را نمونه کامل وایده آل مناسب قرقیزستان می دانند . زیرا تأکید اصلی این مدل برآموزش دین سکولار است.

پیروان “نورجیار” جلسات جلسلت واجتماعات خود را برای آموزش قرآن با تفسیر سعید نورسی در خانه های خصوصی برگزار می کنند.

پیروان “سلیمانجیلار” نیز آموزش قرآن وحدیث را هدف خود تعریف کرده و قرآن را به عربی می خوانند.

ترک ها هدف بلند مدت در قرقیزستان دارند وثمرات نفوذ آنها نه اکنون بلکه به مرور زمان وبه محض بزرگ شدن فارق التحصیلان مدارس ودانشگاه های ترکیه خود را نشان خواهند داد.

در طراحی مسولان ترکیه ، فارق التحصیلان به مرور به مقام های حساس دولتی می رسند وبه شکل احزاب طرفدار ترکیه واحزاب اسلامی در می آیند مانند آنچه که در ترکیه اتفاق افتاد و رجب طیب اردوغان را به قدرت رساند .

به نقل از کتاب امنیت دینی در قرقیزستان نوشته امیل نصرالدین اف

 

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن