اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

حمایت جوانان از حراست و ثبات/ جوانان باید تصمیم گیرنده باشد

جوانان کابل طی همایشی از شورای حراست و ثبات افغانستان اعلام حمایت کردند و بر نقش و حضور این قشر در تصمیم‌گیری‌های ملی تأکید نمودند.

به گزارش رشد، به نقل از انسجام، هزاران تن از جوانان در یک همایش بزرگ در تالار افشار از شورای حراست و ثبات افغانستان به عنوان یک تشکل ملی و فراگیر اعلام موجودیت کردند و برنامه‌های این شورا را برای آینده افغانستان امیدوارکننده عنوان نمودند.

جوانان قربانی خشونت‌ها

حبیب الرحمان سیاف؛ استاد دانشگاه در این مراسم گفت که جوانان خاموشی را در برابر مشکلات جاری کشور بر خود گناه دانسته و یک پارچه از شورا حراست و ثبات افغانستان اعلام حمایت کردند.

وی گفت که امروزه جوانان قربانی خشونت‌ها می‌شوند. وی افزود اگر حکومت می‌خواهد در برابر چالش‌های فایق آید باید جوانان را در کنار خود داشته باشد.

توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی قابل تمدید نیست

رضا حسین سراج؛ فعال سیاسی در این همایش تصریح کرد که متأسفانه حکومت وحدت ملی نه توانایی و نه هم اراده استفاده از جوانان را داشته است.

این فعال سیاسی از سران حکومت وحدت ملی خواست که در قبال مسوولیت های خود مطابق توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی درست عمل کنند. وی در ادامه گفت: «رهبران این حکومت باید انتخابات را به صورت سالم تدویر نمایند و لویه جرگه قانون اساسی را قبل از تکمیل دوسالگی حکومت به منظور روشن ساختن سرنوشت نظام سیاسی کشور، برگزار کنند در غیر آن، توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی قابل تمدید نخواهد بود و این حکومت پس از دو سال مشروعیت خود را به گونه کامل از دست خواهد داد.»

«جوانان می‌توانند نقش محوری در توسعه کشور داشته باشند»

داکتر حامد سدید نیز در این همایش سخنرانی کرد و گفت که جوانان تحت یک چتر کلان گرد هم جمع شده اند و از برنامه‌های شورای حراست و ثبات افغانستان اعلام حمایت کردند.

به تصریح آقای سدید، جوانان سرمایه اصلی جامعه اند و می‌توانند نقش محوری را در توسعه کشور ایفا کنند.

حکومت در برگزاری لویه جرگه تعلل می کند

سخنران دیگر این مراسم سید میثم احسانی؛ تحلیلگر و فعال سیاسی ـ مدنی بود. آقای احسانی از عدم توجه حکومت به جوانان به شدت انتقاد کرد و گفت؛ از زمانی که حکومت وحدت ملی تأسیس شده، رهبران آن روشن کنند که کدام کار مثبت را در افغانستان انجام داده‌اند؟!

این تحلیلگر سیاسی گفت: «اقتصاد مردم به صفر رسیده، تعلل مهندسی‌شده در رابطه به برگزاری انتخابات‌ها در افغانستان صورت می‌گیرد، تعلل در رابطه به برگزاری لویه جرگه قانون اساسی صورت می‌گیرد، روند صلح به بن‌بست رسیده، ولایت (قندوز) سقوط می‌کند، وقتی این‌ها را در کنار هم قرار می‌دهیم، باید از غنی و عبدالله بپرسیم که شما در کجای کار قرار دارید؟»

وی افزود؛ مردم افغانستان زیر چتر حکومتی قرار دارند که در آن بُن‌بست‌ها حرف اول را می‌زنند؛ پس نیاز به بدیل (این حکومت) در افغانستان است و بدیل همان اجماع ملی است.

فقیرالله امین؛ یکی از جوانان فعال کشور نیز در این همایش صحبت کرد و به نمایندگی جمع بزرگی از جوانان، حمایت قاطع خود را از شورای حراست و ثبات افغانستان اعلام کرد.

«صلابت یک کشور به نیروی جوان آن هست»

در ادامه برنامه، مولوی عبدالوهاب عرفان؛ عضو شورای حراست و ثبات افغانستان، ضمن ستایش از جوانان و تقدیر از حمایت این قشر از شورای حراست و ثبات افغانستان تصریح کرد که افغانستان وقتی به ثبات و رفاه می‌رسد که از نیروی جوان به گونه معقول و شایسته استفاده صورت گیرد.

وی گفت که صلابت یک ملت به نیروی جوان است و باید این نیرو حمایت شود.

جوانان در برابر ستم‌گر سر فرود نمی‌آورند

عبدالهادی ارغندیوال؛ عضو دیگر شورای حراست و ثبات افغانستان سخنرانی کرد و گفت که جوانان امروز جمع شده‌اند تا یک تغییر مثبت ایجاد کنند.

وی افزود که جوانان آمده اند تا در این مجلس پیام واضح خود را برای سیاست‌مداران ابراز کنند که ثبات و صلح افغانستان را می‌خواهند و در برابر مشکلات و ستم‌گری سر فرود نمی‌آورند.

این عضو شورای حراست و ثبات افغانستان، جنگ افغانستان را جنگ تحمیلی دانست که به یک تجارت پرسود جنرالان پاکستانی تبدیل شده است.

به تصریح آقای ارغندیوال، شورای حراست و ثبات افغانستان در صدد سرنگونی نظام نیست؛ اما وضعیت جاری را غیرقابل تحمل می‎‌داند.

در اخیر این مجلس قطع‌نامه‌ای نیز از آدرس این جوانان قرائت شد که بر حمایت شورای حراست و ثبات افغانستان تأکید شده است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن