برگزیده های سایتتیتر یکجهان

حمایت نظامی بریتانیا از سویدن و فنلاند در برابر روسیه

بریتانیا اعلام کرده که در صورت حمله به سویدن و فنلند، از آن‌ها حمایت نظامی می‌کند.

بوریس جانسون؛ نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه (۲۱ ثور) گفته‌است که برای «تقویت امنیت اروپا» با سویدن و فنلند به توافق‌های تازه‌ای دست یافته که بر اساس آن‌، اگر به این کشورها حمله شود، بریتانیا به آن‌ها کمک خواهد کرد.

توافق‌نامه‌های تازه که از سوی دولت بریتانیا «گامی برای تغییر در همکاری‌های امنیتی و دفاعی» توصیف شده‌، دیروز در جریان سفر آقای جانسون به کشورهای سویدن و فنلند، توسط او و سران کشورهای سویدن و فنلند امضا شد.

وی در یک کنفرانس خبری در هلسینکی گفته‌است که «آن‌چه در این (توافق‌ها) آمده، این است که در زمان فاجعه یا حمله نظامی به هرکدام ما، به همدیگر کمک خواهیم کرد.»

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین در پی امضای این قرارداد امنیتی، پیشنهاد افزایش استقرار نیروها و تجهیزات نظامی کشورش را در کشورهای بالتیک مطرح کرده‌است.

نخست‌وزیر بریتانیا تاکید کرده که این کمک‌ها، شامل کمک نظامی هم می‌شود.

این در حالی است که حمله روسیه به اوکراین موجب شده تا سویدن و فنلند که هفت دهه در رقابت ناتو و دیگران، بی‌طرف بودند، در استراتژی خود بازنگری کنند.

سائولی نی‌نیسته؛ رییس ‌جمهور فنلند، دیروز گفت که عضویت کشورش در ناتو «علیه هیچ‌کس نیست».

آقای نی‌نیسته همچنین افزوده‌است که اگر کشورش عضو ناتو شود، به روسیه خواهد گفت که «تو این دلیل این اتفاقی! به آیینه نگاه کن!»

رییس‌ جمهور فنلند همچنین گفته که کشورش همین حالا «شریک نزدیک» ناتو محسوب می‌شود و هیچ تردیدی وجود ندارد که «فنلند بخشی از غرب است».
وی گفته‌است که شرایط در کشورهای حوزه دریای بالتیک تغییر کرده‌است.

روسیه با عضویت سویدن و فنلند در ناتو مخالف است و هشدار داده که در صورت این اتفاق به آن واکنش نشان خواهد داد.

سویدن نیز پیش‌تر از آلمان و امریکا، تضمین‌های امنیتی مشابهی دریافت کرده‌است.

به گفته دولت بریتانیا، توافق‌های جدید میزان همکاری‌های فعلی در زمینه تبادل اطلاعات و برپایی مانورهای مشترک نظامی آموزشی را افزایش خواهد داد.

بوریس جانسون افزوده‌است که شکل حمایت بریتانیا از این کشورها «به درخواست‌های آن‌ها» بستگی خواهد داشت. وی همچنین بار دیگر گفته‌است که ناتو «ائتلافی دفاعی» است و تهدیدی برای روسیه محسوب نمی‌شود.

این در حالی است که مساله درخواست اوکراین برای عضویت در ناتو از دلایل اصلی حمله روسیه به این کشور توصیف شده‌است.

کرملین می‌گوید که گسترش ناتو به پشت مرزهایش را تهدید امنیتی تلقی می‌کند.

این احتمال مطرح است که سویدن و فنلند ظرف چند روز آینده برای عضویت در ناتو اقدام کنند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن