افغانستانبرگزیده های سایت

حمله‌ی هوایی در آچین یگانه راه حل بود

ارگ ریاست جمهوری و وزارت دفاع ملی افغانستان پرتاب بزرگترین بمب غیرهسته‌ای امریکایی بر مخفیگاه گروه تروریستی داعش در ولسوالی اچین ننگرهار را یگانه راه حل خواندند.

به گزارش خبرگزاری رشد، شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری در یک نشست خبری در کابل گفت: “حکومت وحدت ملی در جریان این ماموریت قرار داشت.”

آقای مرتضوی همچنین گفت که ساحه‌ای که مورد حمله قرار گرفت “بزرگترین مرکز گروه داعش و دارای تونل‌های پیچیده “بود و بمب تنها در ساحه‌ای که جنگجویان این گروه حضور داشتند، پرتاپ شده است.

آقای مرتضوی افزود: “در ساحه‌ای که حمله صورت گرفت، باشندگان محل به دلیل اذیت جنگجویان داعش قبلن این ساحه را ترک کرده بودند.”

به گفته‌ی او، از اثر این حمله تمام سیستمی که گروه داعش در این منطقه ایجاد کرده بود از بین رفت و تلفات سنگین بر این گروه وارد شده است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی در این نشست خبری گفت:” ساحه‌ی ماموریت پناهگاه محکم داعش بود و امکان تخریب آن توسط هواپیماهای نیروهای هوایی کشور و هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی وجود نداشت.”

به گفته‌ی آقای وزیری، راه متصل به این مرکز توسط این گروه داعش مسدود و تمام ساحه‌ی نزدیک به آن ماین گذاری شده بود، حتا با چهار بار ماموریت زمینی و چند بار حمله‌ی هوایی این ساحه پاکسازی نشد؛ بنابرین لازم بود که تونل‌های این گروه از بین برده شود.

او همچنین گفت که این ساحه‌ی برزگترین مرکز گروه داعش در کشور بود که فعالیت‌هایشان از اینجا تنظیم می‌شود، پس این مرکز باید از بین برده می‌شد.

آقای وزیری افزود که در این رویداد دستکم ۳۶ عضو گروه داعش کشته شده‌اند، ولی این شمار دقیق نیست و ممکن تلفات بیشتر شود. همچنین مهمات و تجهیزات سبک و سنگین این گروه از بین برده شده است.

به گفته‌ی سخنگوی وزارت دفاع ملی، در این ماموریت به نیروهای نظامی کشور آسیب نرسیده است.

آقای وزیری در پاسخ به پیوند این حمله با نشست صلح مسکو که امروز آغاز شد و پیام سیاسی به این کشور، گفت:” این حمله به نشست صلح مسکو هیچ ارتباطی ندارد. این ساحه یک مرکز هراس‌افگنان بود که باید تخریب می‌شد.”

او افزود که موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر اینکه مردم در نزدیکی ساحه‌ی حمله زندگی نمی‌توانند و زراعت در آنجا صورت گرفته نمی‌تواند، گفت: “این بمب مواد کیمیاوی ندارد و نیروهای ما همین اکنون در ساحه حضور دارند.”

فرمانده عمومی ناتو در افغانستان از استفاده‌ی مادر همه‌ی بمب دفاع کرد

جنرال جان نیکلسون، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در پیوند به استفاده‌ی “مادر همه‌ی بمب‌ها” در ولسوالی اچین ننگرهار گفت: “ما از سلاح مناسب برای هدف مناسب استفاده کردیم”.

آقای نیکلسون امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که ساحه‌ای که به آن حمله شد، گروه داعش در آنجا در تونل‌های طویل پنهان شده بودند.

این جنرال امریکایی گفت که این حمله در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت گرفت و تمام محاسبه‌ها برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی شده بود.

آقای نیکولسن گفت که نیروهای بین‌المللی اجازه نمی‌دهند که افغانستان به پناهگاه امن برای چنین گروه‌ها مبدل شود و آنان متعهد به ادامه‌ی ماموریت مشترک با نیروهای امنیتی افغان هستند.

 

وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که در ماموریت برضد موضع گروه داعش بزرگترین بمب غیرهسته‌ای معروف به “مادر همه‌ی بمب‌ها” را به کار برده است.

این حمله ساعت ۷:۳۰ شام روز پنج شنبه صورت گرفت.

این حمله همچنین واکنش‌‎ها مخالف را در شبکه‌‎های اجتماعی و میان سیاستمداران کشور در پی نداشت، چنانچه حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین کشور آن را “نقض آشکار حاکمیت ملی، سرزمین و محیط زیست کشور” خوانده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن