افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

حکمتیار در حدی نیست که ملت به خاطر او قربانی شوند

حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار با هرگامی که به سوی توافقنامه صلح می‌گذارد، پیش‌شرط های تازه‌ای را ارایه می‌کند و این‌بار برای پیوستن به روند صلح، خواستار لغو پیمان امنیتی کابل-واشنگتن شده است.

در همین حال فرهاد عظیمی عضو مجلس نمایندگان، در گفتگو با خبرگزاری رشد تاکید کرد: “حکمتیار در حدی نیست که دولت افغانستان به خاطر وی این قربانی بزرگ را بدهد. ملت نباید قربانی بازی های سیاسی شوند”.

وی افزود که برخی از حلاقات تلاش داشتند حکمتیار را طوری جلوه دهند که وی به پروسه صلح می پیوندد، اما خواست های جدید حکمتیار واضح ساخت که او بر موضع قبلی خود پافشاری دارد.

آقای عظیمی خاطر نشان ساخت که پیوستن حکمتیار به روند صلح، هیچ تغییری در میدان جنگ به وجود نخواهد آورد، زیرا وی هیچگونه نیروی جنگی نداشته است.

به باور این عضو مجلس نمایندگان، آمدن حکمتیار تنها یک نظم و سازماندهی بیشتر را در میان گروه های مختلف موسوم به حزب اسلامی ایجاد خواهد کرد.

این پیش‌شرط‌های تازه در نامه‌یی که گلبدالدین حکمت‌یار به رییس جمهور غنی فرستاده مطرح گردیده است، اما برخی از منابع در کاخ ریاست جمهوری به اسوشیتد پرس گفته‌اند که تفاهم‌نامۀ صلح به زودی امضا می‌شود و این اظهارات نادرست است.

حزب اسلامی حکمت‌یار که نخستین گروه مخالف مسلح دولت است، آمادۀ گفت‌گو شده و از چندماه به این‌طرف با حکومت سرگرم مذاکره است.

با این وضع مسودۀ توافق‌نامۀ صلح چندی پیش به امضا رسید، اما تا هنوز به نظر می‌رسد مشکلات جدی میان دوطرف مبنی بر چگونه‌گی پذیرش خواست‌ها پا برجاست.

این در حالی‌ست که در روز امضای مسؤدۀ توافق‌نامه با حزب اسلامی، انجینیر محمد خان معاون رییس اجرایی تاکید کرد که خروج نیروهای امریکایی در پیش‌شرط‌های حزب اسلامی نیست و هم‌چنان این حزب به دنبال هیچ‌گونه موقفی نخواهد بود.

اما اکنون گفته می‌شود چگونه‌گی موقف سیاسی حزب اسلامی و سهم‌داشتن در قدرت یکی از پیش‌شرط‌های دیگری‌ست که حزب اسلامی به تازه‌گی مطرح کرده‌است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن