اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

حکمتیار دچار توهم نشود/ جهان تصمیم می گیرد که چه کند

 

سفیر انگلیستان در کابل با اشاره به حذف نام رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل گفت که روند حذف اسامی از فهرست سیاه سازمان ملل براساس مقررات بین‌المللی صورت می‌گیرد و حکمتیار در این زمینه دچار توهم نشود.

به گزارش خبرگزاری رشد، دامنیک جرمی سفیر انگلیستان در کابل، اعلام کرد: حذف نام «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد و رفع تحریم علیه این حزب، نیاز به بحث میان کشورهای جهان دارد و زمان‌بر است.

سفیر انگلیستان در افغانستان به کلید گفت: جامعه جهانی و لندن از روند صلح افغان‌ها استقبال کرده‌اند و تنها راه حل تنش‌های موجود در این کشور را تفاهم میان خود افغان‌ها می‌دانند.

وی ادامه داد: برداشتن نام فرد و یا افراد از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، نیاز به طی مراحل طولانی دارد و لندن از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.

مقام انگلیسی اظهار داشت: دست یافتن از طریق جنگ به صلح پایدار ممکن نیست و باید روند مذاکره پیش برده شود اما روند خارج شدن افراد از فهرست سیاه سازمان ملل متحد کاری است که مطابق مقررات بین‌المللی صورت می‌گیرد و اکنون اگر حکومت افغانستان تقاضای خارج کردن فرد یا افرادی از فهرست سیاه را دارد، انجام این امر مستلزم سلسله گفت‌وگوها و مذاکرات اصولی است.

جرمی ضمن اعلام دید مثبت خود نسبت به این قضیه و آمدگی برای پاسخگویی اعلام کرد که هیچ فردی از جمله حکمتیار نباید در این زمینه دچار توهم شود زیرا این قوانین در آینده نیز در قسمت سایر گروه‌های مسلح مانند طالبان نیز درنظر گرفته خواهد شد اما حکومت افغانستان پس از امضای توافقنامه با حزب اسلامی حکمتیار، چه گام عملی برداشته است؟

پس از امضای توافقنامه صلح میان دولت کابل و حزب اسلامی حکمتیار، مقامات دولت افغانستان از آغاز بکار کمیته مشترک در روز شنبه هفته جاری به منظور نظارت بر اجرای مفاد این توافقنامه خبر دادند که «عطا الرحمان سلیم» معاون شورای عالی صلح این کشور می‌گوید که هنوز کار این کمیته بدلیل مشغله‌های کاری مقامات حکومتی در آستانه نشست بروکسل آغاز نشده است.

وی افزود که سه نفر از حزب اسلامی حکمتیار، سه نفر از حکومت وحدت ملی و دو نفر از شورای عالی صلح افغانستان در این کمیته فعالیت خواهند داشت.

این در حالی است که برخی مقامات و مردم از جمله «صبغت‌الله مجددی» رهبر جبهه ملی نجات افغانستان، با وجود حمایت از روند صلح این کشور، با اعطای مصونیت قضایی به حکمتیار مخالفت کرده‌اند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن