افغانستانبرگزیده های سایت

حکومت آوردن اصلاحات انتخاباتی را فراموش کرده‌است

رییسان کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی و کمیتۀ گزینش می‌گویند که حکومت بیشتر سرگرم مسایل سیاسی و نظامی‌است و آوردن اصلاحات انتخاباتی را فراموش کرده‌است.

رییسان این کمیسیون و کمیته از روند کند اصلاحات انتخاباتی سخت انتقاد می‌کنند و تأکید می‌ورزند که هیچ بهانه‌یی نمی‌تواند سبب تأخیر در روند اصلاحات انتخابات شود.

نعیم ایوب‌زاده، سخنگوی کمیتۀ گزینش می‌گوید: «هیچ مسئله‌یی، به شمول مسایل صلح، امنیتی و سیاست، نمی‌تواند مانع و بهانه‌یی برای آوردن اصلاحات در روند انتخابات شود؛ چون حکومت مشروعیت‌اش را از انتخابات می‌گیرد.»

احمد بهزاد، عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «هنوزهم رهبران حکومت وحدت ملی برای آوردن اصلاحات در نظام انتخابات ارادۀ جدی ندارند وگرنه حالا باید اصلاحات در روند انتخابات به پایان می‌رسید.»

شاه‌سلطان عاکفی، رییس کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی نیز از کندکاری رهبران حکومت وحدت ملی در کارعملی‌ساختن اصلاحات انتخاباتی نگران است.

آقای عاکفی می‌گوید: «مسایل امنیتی و سیاسی نه تنها بر کار اصلاحات انتخابات، بل‌که در تمامی بخش‌ها اثر گذاشته‌است. انتظار داریم که رهبران حکومت وحدت ملی بر بنیاد تعهدات‌شان مسئلۀ اصلاحات انتخابات را در اولویت کارشان داشته باشند.»

رییس‌جمهور و رییس اجرائیه بارها گفته‌اند که برای آوردن اصلاحات در روند انتخابات به تعهدات‌شان پابند استند، اما تا کنون برای آوردن اصلاحات در نظام انتخابات چی کاری بنیادی انجام داده‌است؟

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید: «حکومت افغانستان متعهد به اصلاح نظام انتخاباتی می باشد، کمیته گزینش رسما کار خود را آغاز کرده و فرمان تقنینی نیز به مجلس فرستاده شده است»

جاوید فیصل، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید: «دیگر هیچ مانعی بر روند اصلاحات انتخابات وجود ندارد. کمیتۀ گزینش به زودی به کارش آغاز می‌کند و کمشنران تازۀ کمیسیون‌های انتخاباتی گماشته خواهند شد.»

دومین فرمان اصلاحات انتخاباتی پس‌از ماه‌ها انتظار، هفته پیش به شورای ملی فرستاده شد. اکنون انتظار می‌رود که شورای ملی به‌زودی سرنوشت این فرمان را نهایی سازد تا کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی دوباره آغاز به کار کند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن