افغانستانبرگزیده های سایت

حکومت افغانستان از رسیدن هیئت طالبان به پاکستان آگاهی ندارد

روزنامۀ پاکستان اکسپرس تریبیون از قول برخی منابع گفته است که یک هیئت سه نفری دفتر طالبان افغان در قطر به اسلام آباد رسیده است.

روزنامه می‌افزاید که این هیئت برای بررسی امکانات گفتگو با حکومت افغانستان آمده است.

رسانه های پاکستانی می‌گویند که مولوی شهاب الدین دلاور، دیپلومات در اسلام آباد در ایام حکمروایی طالبان و جان محمد مدنی سفیر سابق این گروه در امارات متحده عربی شامل این هیئت اند.

سخنگویان طالبان هنوز در بارۀ مسافرت این هیئت به اسلام آباد چیزی نگفته اند.

هر چند سرتاج عزیز مشاور امور بین‌المللی صدراعظم پاکستان در یک تماس تلیفونی از سوی رادیو آزادی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد، ولی روزنامۀ اکسپریس تریبیون از قول یک منبع آگاه در داخل پاکستان نگاشته است که یک هیئت طالبان در یک پیشرفت قابل ملاحظه در تلاش های صلح به اسلام آباد رسیده و امکانات گفتگو با حکومت افغانستان را بررسی می‌کند.

سرتاج عزیز

رسانه های پاکستانی در گزارش از منابع که از آنها نام نگرفته اند، نگاشته اند که ۲۷ اپریل میعاد گفتگو میان نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان تعیین شده بود.

ولی حکومت افغانستان می‌گوید تا زمانیکه پاکستان تعهدات خود در نشست چهار جانبه را عملی نساخته باشد توقع همکاری در روند صلح از این کشور را ندارند.

رئیس جمهور افغانستان همزمان با گزارش رسیدن هیئت طالبان به اسلام آباد در سخنرانی به مجلسین شورای ملی گفت:

“ما از پاکستان توقع نداریم که طالبان را به میز مذاکره بکشاند. ولی از پاکستانی ها می‌خواهیم که پایبند تعهدات خود در توافقنامۀ چهار جانبه باشند و علیه کسانیکه مراکز و رهبران آنها در پاکستان اند، اقدامات نظامی به راه اندازند.”

هنگامیکه از دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به ارتباط سفر هیئت طالبان به اسلام آباد و امکان گفت و گوی آنها با حکومت افغانستان پرسیده شد، او اظهار بی خبری کرده گفت: تا زمانیکه پاکستان تعهدات خود در توافقنامۀ چهار جانبه را عملی نسازد نقش این کشور در روند صلح افغانستان مشکوک خواهد بود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:” در نشست های چهار جانبه فیصله شده بود که اگر کدام گروهی به گفتگوی صلح حاضر نشود پاکستان علیه آن اقدام خواهد کرد. در چند روز اخیر روشن گردید که برخی گروه ها صلح نمی‌خواهند و افغانان را به اشارۀ اجانب بی دریغ می‌کشند. اکنون ما توقع داریم که پاکستان علیه این گروه دست به اقدام شود و تعهدات خود را عملی سازد.”

رادیو آزادی در یک تماس تلیفونی در بارۀ سفر هیئت طالبان به اسلام آباد از عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان هم پرسید، ولی او هم در این مورد اظهار بی خبری کرد.

در حملۀ روز سه شنبه گذشته به یک تعمیر امنیت ملی در کابل که شورشیان طالب مسئولیت آنرا به عهده گرفت حد اقل ۶۴ تن کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند.

این حمله انتحاری که مرگبارترین حملات پانزده سال اخیر در پایتخت افغانستان محسوب می شود امید کمرنگ صلح میان حکومت افغانستان و شورشیان طالبان را زایل ساخت.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن