برگزیده های سایت

حکومت پالیسی صلح و جنگ را با در نظرداشت منافع ملی جور کند

شماری از نماینده‌گان پارلمان می‌گویند حکومت باید پالیسی مشخصی در زمینۀ گفت‌گوهای صلح با طالبان داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رشد، حاجی ظاهر قدیر، معاون اول مجلس نماینده‌گان که روز شنبه(۱۲ جدی) در نشست عمومی مجلس صحبت می‌کرد گفت یک‌بار دیگر پاکستان را به حمایت از هراس‌افگنی متهم کرد.

آقای قدیر با اشاره به حرف‌های عمران خان، رییس حزب تحریک انصاف پاکستان گفت که طالبان در قلب پاکستان تداوی شده‌اند و باید نام‌شان افشا شود. او افزود معلومات دقیق از منبعی که خودش یک جانب قرارداد با شرکت اف‌دبیواوی پاکستانی در مرکز بزرگ اقامت و آموزش نظامی داعش در پاکستان بود در این مورد وجود دارد.

قدیر گفت ما شکار پروژه‌های منطقه‌یی و جهانی هستیم و ملت و دولت باید هردو هوشیار باشند.

معاون اول مجلس نماینده‌گان گفت حکومت باید پالیسی و استراتیژی صلح و جنگ را در مشوره با ملت به منافع ملی جور کند.

او با یادرآوری حملۀ انتحاری شب گذشته در کابل گفت:” این انتحاری دی‌شب را کی کرد؟ صلح چی معنا دارد؟ صلح از خود اصول دارد”.

این عضو مجلس گفت آن عده سیاسیون و تحلیل‌گران که به هر انگیزۀ دیگر دور از واقعیت موضع اختیار می‌کنند اگر در نتیجۀ موضوع‌گیری‌های‌شان روحیۀ مردم شکست و نظام آسیب ببیند دیگر این آزادی لذت عمل را نخواهد داشت.

شماری از نماینده‌گان دیگر نیز گفتند بحث صلح خوب است و در صلح پیش‌شرط‌هایی وجود دارد اما هیچ وقت پیش‌شرطها از طرف کسی تا به حال پذیرفته نشده‌است.

در همین حال لالی حمیدزی، یک عضو دیگر مجلس گفت که مردم ما به صلح ضرورت دارند و اگر نظامیان آن را می‌آورند یا حکومت برای تامین صلح تلاش می‌کند حرف خوب است اما شمار زیادی از طالبان از نشست چهارجانبه وارخطا هستند و آنان چندین گروه هستند که در رابطه به چگونه‌گی گفت‌گو با آنان باید طرحی از سوی پارلمان به حکومت داده شود.

این در حالی‌ست که قرار است به زودی گفت نشستی به خاطر زمینه‌سازی ازسرگیری گفت‌گوهای صلح با طالبان میان نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین برگزار گردد.

رییس جمهور افغانستان روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت که این نشست در اسلام‌آباد برگزار می‌شود و حکمت خلیل کرزی، معیین امور سیاسی وزارت داخله به نماینده‌گی از افغانستان اشتراک خواهد کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن