افغانستانبرگزیده های سایت

خبرنگاران در نهادینه نمودن پایه‌های دموکراسی نقش مؤثر دارند

رییس جمهورغنى میگوید که آزادی رسانه‌ها، از پایه‌های اصلی دموکراسی نوپای کشوربوده و خبرنگارانی که با تحمل خطرات، به گزارش‌های تحقیقی متوازن و موثق مى پردازند، در نهادینه نمودن پایه‌های دموکراسی نقش مؤثر دارند.

این مطلب، درپیام رئیس جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت گرامی‌داشت ازسوم مى “روز جهانی آزادی مطبوعات” بیان شده است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ دولت جمهوری اسلامی افغانستان، همواره از دستاورد سترگ آزادی مطبوعات حمایت نموده و قانون اساسی و قانون رسانه‌ها، آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه‌ها را تضمین کرده است و با درک اهمیت فعالیت آزاد رسانه‌ها وآزادی بیان، از این ارزش بزرگ پاسداری و درچارچوب قانون از آن حمایت میگردد.

دراین پیام آمده است: “رشد رسانه‌های آزاد و نهادینه شدن آزادی بیان، نیاز به همکاری جمعی حکومت، دست اندرکاران رسانه‌ها و مردم دارد.”

رییس جمهورکشور، دربخشى ازاین پیامش گفته است: “جای بس افتخار است که به رغم شرایط  ناگوار امنیتی، براساس تازه ترین گزارش در باره رده‌بندی آزادی مطبوعات، افغانستان در جایگاه بهتری نسبت به کشورهای منطقه قرار دارد و در تازه ترین مورد، مدال قهرمان آزادی اطلاع رسانی از سوی گزارشگران بدون مرز، به یکی از رسانه‌های افغانستان اعطا گردید. در عین حال، این وضعیت کافی نبوده و رسانه‌های جمعی، با کارهای معیاری وحرفه‌ای سعی مضاعف نمایند تا جایگاه افغانستان را به مرحله‌ای بالاتری صعود دهند.”

افزون برآن گفته شده است که جمهوری اسلامی افغانستان، با تعهدی که در جریان انتخابات به اصحاب رسانه‌ها ومردم داده بود، در راستای حمایت از رسانه‌ها و نهادینه شدن آزادی بیان، گام‌های ارزنده اى برداشته است. توشیح قانون دسترسی به اطلاعات، تهیۀ مقررۀ طرز تأسیس رسانه‌های خصوصی، تهیۀ طرزالعمل تأمین امنیت ومصوونیت خبرنگاران و رسانه‌ها، بررسی دوسیه‌های قتل خبرنگاران، از جمله اقداماتی بوده که انجام شده است

محمد اشرف غنى دراین پیامش گفته است که دولت جمهوری اسلامی افغانستان، از رهبری رسانه‌ها انتظار دارد، تا به منظور حمایت از خبرنگاران در اجرایی شدن مقررۀ طرز تأسیس رسانه‌های خصوصی پیش‌‌گام شوند.

وى افزوده است: “بدون تردید آزادی رسانه‌ها از پایه‌های اصلی دموکراسی نوپای کشور ماست. خبرنگارانی که با تحمل دشواری و قبولی خطرات به تدوین گزارش‌های تحقیقی متوازن و موثق می‌پردازند، در نهادینه نمودن پایه‌های دموکراسی نقش مؤثر دارند. بنابراین، ادارات حکومتی مکلف اند تا در زمینۀ اجرایی شدن گزارش‌های تحقیقی اقدامات لازم را انجام دهند.”

رییس جمهورکشور، دراخیر پیامش ضمن اینکه از کارکرد شجاعانه و خلاق خبرنگاران در عرصه‌های مختلف ستایش نموده است، نادر نادرى را به حیث سفیر حمایت از آزادی بیان، از جانب خود و بانوی اول کشور معرفی نموده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن