اجتماعیبرگزیده های سایت

خشنونت علیه زنان بیش از ۵ درصد افزایش یافته است

کمیسیون مستقل حقوق بشر ضمن تجلیل از روز جهانی زن، از افزایش ۵٫۳۲ درصدی خشونت علیه زنان خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ قدریه یزدان پرست، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر ‌امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که در سال جاری خورشیدی حدود ۵۱۳۲ مورد خشونت علیه زنان در این کمیسیون ثبت شده است که ۵٫۳۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

در سال گذشته خورشیدی حدود ۴۸۷۳ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده بود.

بانو یزدان پرست می گوید که مشخص نیست علت این افزایش آگاهی مردم از حقوق شان و ثبت موارد خشونت است یا اینکه خشونت ها افزایش یافته است.

کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنین گفت که مشارکت سیاسی زنان شاخص بزرگ توسعه و کم رنگ بودن حضور زنان نشانه عقب ماندگی کشورهاست.

وی افزود که مشارکت زنان نباید منجر به تشکیل یک طبقه صاحبان قدرت و عاملان اقتدار در نظام را ترویج کند.

هر چند وی اعلام کرد که خشونت ها علیه زنان بیش از ۵ درصد افزیش یافته است اما او معتقد است که نشر آمار و ارقام به زنان صدمه می زند و این نوع برخوردها باعث تحقیر شدن زنان می گردد.

کمیسیون حقوق بشر در این نشست از حکومت خواست که راهکارهایی را مد نظر بگیرد تا زنان از نظر اقتصادی و رفاه اجتماعی تامین شود، طرح و تحقق معیار مشابه جنسیتی برای زن و مرد داشته باشد و زنان به قدرت به صورت کامل دسترسی داشته باشند.

همچنین گفته شد که دولت از حرکت های نمایشی و کلیشه ای خود پایان دهد و زنان را به صورت درست در قسمت آگاهی و آزادی حمایت کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از دولت می خواهد که برنامه ملی اصلاحات برای مشارکت سیاسی زن تدوین شود، جنبش سیاسی زنان با مشارکت نخبگان تشکیل گردد و آسیب شناسی زنان تحلیل گردد.

همچنین کمیسیون مستقل حقوق بشر می خواهد که فعالیت های سیاسی و مدنی زنان در جامعه بازتاب داده شود تا برای تحقق خواست های بشری زنان زمینه مساعد شود.

محمد عرشیا گوهری/کابل

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن