افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

خشونت‌های مسلحانه در امریکا ۸۷۰۰ قربانی گرفته است

آمار این آرشیف نشان می‌دهد که گلوله‌باری در امریکا در سال ۲۰۲۰ به حدود ۶۰۰ مورد افزایش یافته است که در شش سال پیشتر از آن سابقه نداشته است. تنها از آغاز سال روان ۲۶۷ مورد گلوله‌باری در ایالات متحده ثبت شده که سه مورد آن در دو روز گذشته به وقوع پیوسته است.

بر اساس آمار “آرشیف خشونت مسلحانه” در سال روان بیش از ۸۷۰۰ نفر در ایالات متحدۀ امریکا در اثر گلوله‌باری و خشونت‌های مسلحانه کشته شده اند.

آمار این آرشیف نشان می‌دهد که گلوله‌باری در امریکا در سال ۲۰۲۰ به حدود ۶۰۰ مورد افزایش یافته است که در شش سال پیشتر از آن سابقه نداشته است.

تنها از آغاز سال روان ۲۶۷ مورد گلوله‌باری در ایالات متحده ثبت شده که سه مورد آن در دو روز گذشته به وقوع پیوسته است.

در دو روز گذشته، گلوله‌باری در سه ایالت امریکا –تکزاس، الینوی و جورجیا – سبب کشته شدن دو نفر و زخمی شدن کم از کم ۳۰ نفر دیگر شده است.

مقام‌های امریکایی روز یکشنبه ۱۳ جون (۲۳ جوزا) گفتند که در پیوند باگلوله باری در شهر آستن ایالت تکزاس که صبح شنبه به وقوع پیوست، یکی از دو مهاجم مظنون بازداشت شده است و تلاش برای دستگیری مظنون دوم جریان دارد.

ادارۀ پولیس شهر آستن گفته است که گمان می‎رود که دو مظنون که با هم دعوای لفظی داشتند در یک جادۀ مزدحم که شمار زیاد می‌خانه‌ها و رستوران‌ها در آن موقعیت دارد، بر یک‌دیگر گلوله باری کردند که در نتیجه ۱۴ نفر زخمی شدند. وضعیت دو تن از زخمی شدگان وخیم گزارش شده است.

در گلوله باری دیگر که روز شنبه در شهر شیکاگو در ایالت الینوی به وقوع پیوست، یک زن کشته و نه نفر دیگر زمانی زخمی شدند که دو مرد مسلح بر گروهی از مردم که در یک پیاده رو ایستاده بودند، گلوله باری کردند.

همچنین در گلوله باری دیگر که شام جمعه در شهر ساوانا در ایالت جورجیا رخ داد، یک نفر کشته و هفت نفر دیگر، به شمول یک کودک ۱۸ ماهه و یک کودک ۱۳ ساله زخمی شدند.

تا کنون در پیوند با گلوله‌باری های شیکاگو و ساوانا کسی بازداشت نشده است، اما به گفتۀ مقام‌ها، تلاش برای دستگیری عاملان این دو رویداد جریان دارد.

این حملات مسلحانه در حالی به وقوع می‌پیوندد که در اکثر بخش‌های ایالات متحده، محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از گسترش همه‌گیری کووید۱۹ وضع شده بود، در حال رفع شدن است.

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده، شهروندان این کشور حق داشتن و ملکیت اسلحه را دارند، اما این موضوع همواره یکی از مباحث داغ انتخاباتی و سیاسی در واشنگتن دی سی بوده است.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن