افغانستانبرگزیده های سایتشایعات

خطر تا بیخ گوش ارگ رسیده است

اگر وضع به همین منوال به پیش برود به زودی شاهد یک جنگ داخلی تمام عیار و بازگشت به همان دوران سیاه برادرکشی و خونریزی خواهیم بود

گزارش های رسیده از رسانه های داخلی و خارجی درخصوص مناطق مرکزی افغانستان حکایت از مسلح شدن مردم ملکی در ولایات مختلف درگیر جنگ و سقوط و محاصره توسط طالبان یا در برابر طالبان دارد.

شهر پلخمری بغلان و نیز بغلان مرکزی، این روزها بزرگان اقوام، استادان دانشگاه ها، معلمان مدارس و جوانان خود را اسلحه در دست و در حال آماده باش برای رویارویی با مخالفان مسلح و طالبان می بینند و این درحالی است که ولایات فراه، ارزگان و بامیان نیز وضعیتی مشابه دارند.

در کنار مسایلی همچون معیشت و بیکاری مردم ملکی در ولایات مختلف، سلب اعتماد از حکومت مرکزی نیز به ترغیب جوانان و گروه های مختلف برای مسلح شدن و پیوستن به طالبان یا دفاع از خود در برابر طالبان دامن زده است.

ناگفته نماند که انبارهای ذخیره ی سلاح مجاهدان، رهبران احزاب و چهره های شاخص نیز به پیچیده شدن اوضاع منجر شده است و اگر وضع به همین منوال به پیش برود به زودی شاهد یک جنگ داخلی تمام عیار و بازگشت به همان دوران سیاه برادرکشی و خونریزی خواهیم بود.

حکومت با بی اعتنایی و بی مسوولیتی خود در قبال قحطی و گرسنگی و بیکاری و ناامنی مردم ملکی در ولایات در محاصره یا در معرض سقوط، آنان را به سمت مسلح شدن و جنگ خودسرانه سوق داده است که یا همچون بامیان زیر پرچم طالبان یا همچون ارزگان در مقابل طالبان است اما…

اما در هر دو صورت موجب آشفتگی بیشتر امنیتی و دامن زدن به اختلافات قومی مذهبی می شود چرا که وقتی براحتی بتوان با زور و سلاح حرف خود را به کرسی نشاند دیگر عدالت و منطق نابود می شود؛ متاسفانه در این قضیه نیز همچون دیگر قضایا جوانان پیرو و مقلد علما، اساتید و رهبران جهادی شده اند.

با تمام این تفاسیر خطر تا بیخ گوش ارگ رسیده است و ارگ نشینان باید بدانند که حکومت بر مردمی که از ناامنی و بی ثباتی به تنگ آمده اند و مسلح هستند ممکن نیست و جوانانی که امروز برای مطالبات محلی و برحق خود سلاح بدست می گیرند فردا برای دیگر مطالبات ملی و شاید ناحق خود بروی دولتمردان تیغ خواهند کشید.

afghanpaper

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن