اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

خطوط اساسی سیاست خارجی کشور را ترتیب کردیم


صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه می‌گوید که خطوط اساسی سیاست خارجی کشور ترتیب شده و به زودی برای تصویب به پارلمان فرستاده خواهد شد.

به گزارش رشد، آقای ربانی که در مراسم بزرگداشت از هفته‌ی قانون اساسی در کابل صحبت می‌کرد گفت: “وزارت امور خارجه‌ی خرسند است که در راستای نهادینه سازی و قانون‌گرایی، مصوده‌ی اصول و اهداف سیاست خارجی کشور را ترتیب کرده است.”

او تاکید کرد که این مصوده برای نخستین بار و به گونه‌ی علمی ترتیب شده و به زودی برای رای‌گیری به پارلمان معرفی خواهد شد.

ظاهراً دولت افغانستان در چهارده سال پسین سیاست خارجی مشخص و روشن نداشت و این موضوع در برخی موارد با انتقادهای تُندی نیز رو به رو بوده است.

شماری از آگاهان پیوسته تاکید کردند که نداشتن سیاست خارجی منظم، هدفمند و قانونی کشور را با چالش‌های جدی دیپلوماتیک رو به رو می‌کند.

با این حال اما وزیر امور خارجه تاکید می‌کند که قانون اساسی حکومت را مکلف ساخته تا اصول اساسی سیاست خارجی کشور را تدوین و پس از تصویب، عملی کند.

آگاهی از قانون اساسی برای کارگذاران سیاست خارجی کشور مهم گفته می‌شود، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی تاکید دارد که تمام دیپلومات‌های افغانستان باید از قانون اساسی کشور آگاهی حاصل کنند.

آنان تاکید دارند که دپلومات بودن وظیفه‌ی مشکلی و حساسی است، و آنان باید با قانون اساسی و ماده‌هایی که مربوط به سیاست خارجی می‌شود کاملا آشنا باشند.

در جریان چهارده سال گذشته همواره شورای ملی افغانستان از حکومت خواسته بود که اصول اساسی سیاست خارجی کشور را برای تصویب بفرستد؛ اما حکومت وقت هیچ اعتنایی به این خواست شورای ملی نکرد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن