اقتصادیبازسازی

خط لوله‌ی گاز تاپی تا چهار ماه آینده به افغانستان می‌رسد

 

میرویس ناب، سفیر افغانستان در ترکمنستان در گفت‌وگوی به تلویزیون ۱ گفته است که خط لوله‌ی گاز پروژه‌ گاز تاپی تا چهار ماه آینده به مرز افغانستان می‌رسد.

بر بنیاد توافق‌‌ در زمان حامد کرزی رییس جمهوری پیشین کار ساخت این پروژه باید مدت‌ها پیش آغاز و تا سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل می‌شد، اما در نهایت در سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

آقای ناب گفت: “کاهش بهای گاز و بحران در بازارهای جهانی نفت و گاز عامل تاخیر در عملی شدن کار ساخت پروژه‌ی خط لوله‌ی گاز تاپی شده است.”

او همچنین گفت که شرکت‌هایی که کار توسعه‌ی معدن گلکنش را به دوش گرفته بودند، نتواسنتند که به “درستی” نوسان‌های نرخ گاز را در بازار پیشبینی کنند.

به گفته‌ی آقای ناب، ترکمنستان در بخش توسعه‌ی معدن و ساخت خط لوله‌ گاز تاپی “تلاش جدی کرده‌ است”.

این دیپلومات افغان گفت که کار ساخت این پروژه در ترکمنستان در دو مرحله، انکشاف معدن و ساخت خط لوله‌ی گاز، تا چهار ماه آینده تکمیل می‌شود و به مرز افغانستان می‌رسد.

آقای ناب همچنین گفت: “مطالعه‌های فنی این پروژه در خاک افغانستان آغاز شده است و حکومت برای اجرایی شدن آن از تمام گزینه‌های با شرکت‌‎های قراردادی کار خواهد گرفت.”

از سوی دیگر، وزارت معادن و پترولیم افغانستان از آمادگی‌ها برای آغاز کار عملی این پروژه پس از تکمیل شدنش در ترکمنستان اطمینان داده است.

عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم گفت: “تمام زمینه‌ها برای آغاز این پروژه آماده شده است و با رسیدن به افغانستان، کارهای عملی آن به زودی آغاز می‌شود.”

پروژه‌ی تاپی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ میلادی مطرح شد. هرچند بر بنیاد توافق‌‌ در زمان حامد کرزی رییس جمهوری پیشین کار ساخت این پروژه باید مدت‌ها پیش آغاز و تا سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل می‌شد، اما در نهایت در سال ۲۰۱۵از سوی رهبران افغانستان، هند، پاکستان و ترکمنستان آغاز شد.

این پروژه که ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را توسط لوله‌ای به درازای ۱۸۱۴ کیلومتر از آسیای مرکزی به جنوب این قاره انتقال خواهد داد، کار ساخت آن در تا پایان سال ۲۰۱۹ تکمیل خواهد شد.

هزینه‌ی مجموعی آن بالغ بر ۱۰ میلیارد دالر است که ۸۵ درصد آن از سوی ترکمنستان و ۱۵ درصد دیگر از سوی افغانستان پاکستان و هند پرداخته می‌شود.

این لوله ۱۴۷ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، ۷۳۵ کیلومتر آن در داخل افغانستان و با عبور از پاکستان به درازای ۸۰۰ کیلومتر به هند وصل می‌‎شود.

تاپی از در افغانستان از ولایت‌های هرات و فراه در غرب افغانستان و هلمند و قندهار در جنوب کشور می‌گذرد. حکومت برای تامین امنیت آن یک واحد ویژه‌ی هفت هزار نفری را ایجاد می‌کند.

جدا از درآمد سالانه‌ی ۵۰۰ میلیون دالر حق انتقال، این پروژه برای ۱۲ هزار نفر اشتغال زایی خواهد کرد. همچنین، در ده سال اول، سالانه‌ ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز برای رفع نیازهای باشندگان کشور فراهم می‌شود که این رقم در ۱۰ سال دوم و سوم، دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن