افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

خط و نشان رئیس جمهور برای طالبان

رییس جمهور غنی به گروه طالبان هشدار داد، اگر به جنگ و خشونت ادامه دهد به سرنوشت داعش در شرق این کشور دچار خواهد شد.

“محمد اشرف غنی” روز گذشته (سه شنبه) درنشستی امنیتی درکابل تاکید کرد، افغانستان کشور معامله و سازش نیست و نظامیان این کشور با هیچ گروه تروریستی معامله نخواهند کرد.

رئیس جمهور کشور که به تازگی خبر شکست گروه تروریستی داعش در شرق کشور را اعلام کرده افزود، طالبان باید به جنگ و خشونت پایان دهند‌.

اشرف غنی همچنین گفت: همبستگی اقوام با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به مراتب اثرگذارتر از بمب‌های چند تنی آمریکا است.

هشدار رییس جمهور غنی به طالبان برای خاتمه جنگ و خشونت در شرایطی که گفت وگوهای این گروه با آمریکا متوقف شده و زمینه برای برگزاری مذاکرات بین الافغانی نیزبیش از گذشته کمرنگ شده است، از بروز تغییر در رویکرد اشرف غنی در قبال روند صلح در افغانستان حکایت دارد.

پس ازموفقیت‌های ارتش درمقابله با گروه تروریستی داعش درشرق کشور که اشرف غنی پس از بازدید از ولایت ننگرهار از شکست کامل  داعش در این ولایت خبر داد، رویکرد تازه ای در دولت و نیروهای مسلح افغانستان به وجود آمده است که مبنای آن اتکا به توانایی داخلی برای مهار افراط گرایی است.

تجربه جدید ارتش در شکست داعش در شرق کشور، رئیس جمهور اشرف غنی را به این نتیجه رسانده است که نباید همچنان تنها به برگزاری گفت وگوهای صلح با طالبان برای خاتمه جنگ در افغانستان تکیه کند.

به خصوص آنکه اصرار بیش از اندازه دولت بر لزوم برگزاری مذاکرات صلح با طالبان و حتی تاکید بر گفت وگوهای بدون پیش شرط از سوی اشرف غنی به این گروه در بیش از یکسال گذشته، از نظر کادر رهبری طالبان نشانه ضعف ارتش افغانستان برای خاتمه دادن به خشونت و افراط گرایی از طریق جنگ است.

تجربه موفق ارتش در شکست داعش در شرق کشوربه خصوص ولایت ننگرهار، توجه جدی رئیس جمهور را به ظرفیت‌های تاثیر گذار نیروهای مسلح افغانستان برای مقابله با تروریسم و تقویت سازوکار نظامی علیه تروریسم برای خاتمه جنگ در کشور معطوف کرده است.

هشدار جدی اشرف غنی به طالبان درباره آنکه اگر به جنگ ادامه دهند به سرنوشت داعش در افغانستان دچار خواهند شد، حاکی از آنست که وی همچون گذشته گفت وگوهای صلح را تنها راه پایان بی ثباتی و ناامنی در این کشور نمی داند و تلاش می کند با تقویت توانایی نیروهای مسلح ضمن وارد کردن ضربات سنگین به طالبان، موقعیت خود را هم در بین مردم بهبود بخشد.

اشرف غنی که در سال‌های گذشته بارها به ضعف و ناکارآمدی برنامه‌هایش در مقابله با تروریسم در افغانستان متهم بوده است، چنانچه بتواند با اتکا به تجربه شکست داعش در شرق کشور، برنامه‌ای هوشمندانه‌ و موثر برای مقابله با طالبان نیز تدوین کند، به بهبود جایگاه خود در بین افکار عمومی افغانستان کمک شایانی کرده است.

به نظر میرسد، تجربه موفق نیروهای مسلح افغانستان در مهار داعش و شکست این گروه در ولایت ننگرهار ،به شکل گیری نوعی خودباوری دردولت و ارتش کشور برای مقابله با تهدیدات گروه‌های افراطی منجر شده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن