اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

خواسته‌های طالبان برای آغاز مذاکرات صلح را برآورده می‌کنیم

 

مقامات پاکستانی در پیامی به طالبان اطمینان داده‌اند با ایجاددستورالعملی در گروه هماهنگی چهارجانبه مذاکرات صلح ضمن پایان فشارها بر طالبان خواسته‌های آنها برای پیوستن به روند گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان برآورده شود.

به گزارش رشد، یک رسانه ایرانی گزارش داده است که مقامات اسلام‌آباد بار دیگر تلاش‌های خود برای کسب رضایت طالبان افغان جهت حضور در روند مذاکرات صلح با دولت کابل را آغاز کرده است.

مقامات اسلام‌آباد پس از برقراری ارتباط با طالبان در پیامی به آنها اظهار داشتند که برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان با حکومت این کشور وارد مذاکره شوند.

براساس این پیام مقامات پاکستان به طالبان افغان گفته‌اند که باید بدون پیش شرایط با دولت کابل وارد گفت‌وگو شوند و خواسته‌های خود را در اختیار گروه هماهنگی چهارجانبه مذاکرات صلح قرار دهند.

در ادامه آمده است: گروه هماهنگی چهارجانبه مذاکرات صلح با ایجاد دستورالعملی برای برآورده شدن خواسته‌های طالبان افغان تلاش خواهد کرد و به همین منظور  طالبان نیز اعضای کمیته مذاکراتی خود را اعلام کنند.

یک مقام ارشد دولتی پاکستان به اکسپرس نیوز گفت: مقامات اسلام‌آباد به خواسته گروه هماهنگی چهارجانبه برای آغاز روند مذاکرات صلح افغانستان، با طالبان افغان ارتباط برقرار کرده است.

احتمال دارد در نشست آینده گروه هماهنگی چهارجانبه مذاکرات صلح، اسلام‌آباد دستورالعملی را برای پایان فشارها بر طالبان از جمله آزادی زندانیان آنها و تردد آزادانه اعضای این گروه پیشنهاد دهد تا نمایندگان طالبان رسما در مذاکرات مستقیم با دولت کابل شرکت کنند.

منابع پاکستانی می‌گویند: گروه چهارجانبه را متقاعد خواهند کرد که در رابطه با برآورده شدن خواسته‌های طالبان افغان بیانیه‌ای منتشر کنند و به این گروه اطمینان بدهند که گروه چهار جانبه مذاکرات صلح، تفاهمنامه بین دولت کابل و طالبان افغان را تعیین خواهد کرد.

این منابع می‌افزاید: جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان پس از آغاز مذاکرات احتمالی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

گروه هماهنگی چهارجانبه مذاکرات صلح افغانستان چندی پیش تاریخ مذاکرات بین دولت کابل و طالبان افغان را تعیین کرده بود، اما این گروه آغاز مذاکرات را مشروط به خروج نیروهای خارجی از این کشور دانست.

این در حالیست که برخی از چهره های سیاسی روند نشست چهار جانبه را بی ثمر و نیرنگ پاکستان می داند.

آقای داؤودزی در نشستی که به مناسبت روز جهانی همبستگی زنان برگذار شده بود، افزود که حکومت افغانستان در راستای گفت‌وگوهای صلح راه‌های تکراری حکومت پیشین را تکرار می‌کند که نتیجه نخواهد داد.

داؤودزی گفت: ” دیروز که پاکستان کمک نکرد، آیا مریض بود که حالا کمک می‌کند؟ یا این که موضع‌گیری و موقف پاکستان نهفته در منافع ملی‌شان است؟”

او با تأکید گفت: “به یقین گفته می‌توانم که نه حکومت پیشین (حکومت کرزی) نه حکومت حال و نه حکومت‌های آینده می‌تواند خواست‌ها و توقعات پاکستان را برآورده سازد.”

محمدعمر داؤودزی اظهار داشت: “هر وقت که پروسۀ صلح به نقطۀ حساس می‌رسد، باز پاکستان راکت‌پراگنی و تجاوز خطی را شروع می‌کند. می‌خواهند به افغانستان نشان دهند که ما با افغانستان مشکل کلان داریم. تا این مشکل حل نشود ما اجازه نمی‌دهیم که صلح به افغانستان بیاید.”

او با تأکید گفت: “همین پیام‌شان است، ولی ما هم برای‌شان پیام داریم! حال من که مسؤولیت دولتی ندارم آزادانه صحبت کرده می‌توانم. پیام من به دولت پاکستان این است که صبر مردم افغانستان را امتحان نکنید! اگر ما بسیج شدیم باز یکبار دیگر به‌جان تان می‌آییم و شما را مسلمان می‌سازیم.”

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن