افغانستانبرگزیده های سایت

درخواست ‘رفع تحریم‌ها برضد حزب اسلامی’ به سازمان ملل ارسال شد

حکومت وحدت ملی افغانستان به گونه‌ی رسمی درخواست ‘رفع تحریم‌ها برضد حزب اسلامی’ را امروز (دوشنبه، ۲۲ قوس) به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه‌ی کشور به تلویزیون ۱ گفت که حکومت توقع دارد که تحریم‌های جهانی برضد حزب اسلامی، به شمول رهبر این حزب، برداشته شود.

محمد امین کریم، رییس هیات گفت‌وگو کننده‌ی حزب اسلامی با حکومت افغانستان، به تلویزیون ۱ گفت که کارهای مقدماتی توافقنامه‌ی صلح در جریان بیش از دو ماه گذشته انجام شده است و در هفته‌ها یا ماه‌های آینده “به ثمر” خواهد رسید.

کریم همچنان گفت: “حزب اسلامی به خاطر همکاری با حکومت افغانستان با بیشتر عضوهای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد دیدارها داشته و از طرف آنان اطمینان لازم را به دست آورده است.”

به گفته‌ی او، احتمال اینکه عضوهای شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست رفع تحریم‌ها برضد حزب اسلامی را رد کند، “نزدیک به صفر” است.

کریم افزود که حزب اسلامی از سازمان ملل خواست خاصی ندارد، مگر اینکه تحریم‌های وضع شده برضد این گروه را بردارد.

کریم همچنان گفت: “برداشتن تحریم‌ها سبب می‌شود که گلبدین حکمتیار در یکی از شهرهای بزرگ کشور ظاهر شود، هرچند حکمتیار در افغانستان حضور دارد.”

به گفته‌ی کریم، افزون بر ظاهر شدن حکمتیار، یک سلسله موضوع‌های عملی و تخنیکی مانند محل اقامت و تامین امنیت حکمتیار مطرح است که هنوز به صورت دقیق از سوی حکومت افغانستان فراهم نشده است.

توافقنامه‌ی صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی، از مخالفان مسلح این دولت، هشتم میزان امسال میان محمد اشرف غنی، رسیس جمهوری افغانستان و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی امضا شد.

نام گلبدین حکمتیار به تاریخ اول ۱۳۸۱ خورشیدی به دلیل ارتباط با شبکه‌ی القاعده، به رهبری اسامه بن لادن و دست داشتن در برنامه‌ریزی، تهیه‌ی پول و ارتکاب جنایت زیر نام یا به نمایندگی از طالبان و شبکه‌ی القاعده، درج فهرست سیاه سازمان ملل متحد شد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن