اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یک

درهر دو ساعت یک مادر حامله جانش را از دست می دهد

مقامات وزارت صحت عامه کشور امروز(سه شنبه) از روز جهانی قابله باشعار” قابله ها، مادران و فامیل ها: همراهان زندگی!” طی مراسمی با حضور صد ها قابله درکابل تجلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه که در این مراسم صحبت می کرد گفت: با وجود کارهای که انجام شده، هنوزهم مرگ و میر مادران  درافغانستان کاهش نیافته است.

وزیر صحت عامه افزود: درهر دو ساعت یک مادر حامله به وضع حمل در افغانستان جانش را از دست می دهد.

او گفت: ما می توانیم با آموزش دادن مهارت های بیشتر برای قابله ها و افزایش قابله درسراسر افغانستان این وضعیت را تغیر دهیم.

وی با بیان اینکه قابله ها فرشته گان نجات درعالم برای مادران و نوزادان است گفت: قابله ها می تواند ۸۰ درصد اختلالات پیش ازحمل و زمان حمل را از بین ببرد.

وزیر صحت عامه گفت: وزارت صحت عامه در نظر دارد تا تعداد قابله ها را افزایش داده و یک خط مشی را تهیه کند که مطابق آن قابله ها بتوانند مهارت گرفتن طفل از بطن مادر را بیاموزند.

وی نرفتن قابله ها در ولایات دوردست را یک چالش خوانده گفت: اکثری قابله تلاش دارند که در شهر های بزرگ کشور ایفای وظیفه کنند که غیرعادلانه است و باید خدمات به طور مساوی میان تمام شهروندان وجود داشته باشد.

وزیر صحت عامه گفت: قابله به عنوان یک مسلک مستقل مورد حمایت وزارت صحت بوده و برای بهبود صحت مادران نوزادان تعهد جدی داریم.

در همین حال رولا غنی بانو اول کشور در پیام ویدیویی خود گفت: طبق گزارشات سازمان جهانی صحت در هر صد هزار ولادت ۱۲۹۱ مادر در افغانستان جانش را از دست می دهد.

بانو اول خطاب به قابله های کشور گفت: هنوزهم تلاش درکار است تا این وضعیت بهبود پیدا کند.

به گفته رولا غنی قابله ها می توانند مرگ و میر مادران و نوزادان را کاهش داده و انکشاف پایدار را در افغانستان ممکن سازد.

فهیمه نظری رئیس انجمن قابله های افغانستان گفت:”جهان در این روز کوشش می کند تا با یاد بود از موفقیت های قابله ها و نقش و اهمیت آنها در بهبود صحت مادر و طفل آشکار بسازد”.

وی می گوید: این روز درافغانستان  درحال تجلیل می شود که آمار مرگ و میر مادران بالا است و هنوزهم چالش ها و مشکلات در راستای خدمت به مادران موجود است.

محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن