اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

در آینده نزدیک رییس و اعضای شورای عالی صلح تعیین می شوند

 

رئیس جمهور ضمن اعلام تعیین زودهنگام رئیس و اعضای تازه شورای عالی صلح، از مخالفان مسلح خواست تا جنگ مسلحانه را کنار گذاشته و صلح را بپذیرند.

به گزارش رشد، رئیس جمهور غنی این موضوع را امروز در جریان مراسم گرامی داشت از ۲۷ مین سالگرد خروج ارتش شوروی سابق از افغانستان که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، بیان کرد.

محمد اشرف غنی گفت که در ترکیب شورای‌ عالی صلح که در حال تکمیل شدن است، مجاهدین و خانم‌ها حضور قوی خواهند داشت.

وی گفت: «برای پروسه صلح چوکات و نقشه عمومی ایجاد شده و فرصت‌ها برای پیوستن به برنامه صلح مساعد شده است.»

رئیس جمهور در ادامه افزود: «با استفاده از این فرصت از تمامی گروه‌های طالبان، حزب اسلامی به رهبری حکمتیار صاحب و دیگر گروه‌های مخالفان می‌خواهم که بیائید و با کاروان صلح یکجا شوید و برای رضای الهی و خواست مخلصانه مردم احترام بگذارید و به ندای صلح لبیک بگوئید.»

به گفته اشرف غنی، هنگامی که دروازه صلح و مذاکره باز است، نیازی به خشونت نیست.

از حدود یک سال پیش که صلاح الدین ربانی، رئیس پیشین شورای عالی صلح به عنوان وزیر امور خارجه کشور انتخاب شده است، این شورا با سرپرست اداره می‌شود.

شورای عالی صلح، ۶۸ عضو دارد که نه تن از آنان زن هستند و افزون بر آن، در ۳۴ ولایت کمیته‌های ولایتی آن فعال است.

اعلام رئیس جمهور مبنی بر تعیین زودهنگام رئیس و اعضای شورای عالی صلح در حالی صورت می‌گیرد که قرار است دور چهارم گفتگوهای گروه چهارجانبه که متشکل از نمایندگان ارشد افغانستان، پاکستان، امریکا و چین است به زودی در کابل برگزار شود.

در آخرین دور این گفتگو‌ها که ۱۷ دلو در اسلام آباد برگزار شد، اعضای این گروه در مورد نقشه راه صلح افغانستان به توافق رسیدند و قرار شد که در نشست کابل که دو هفته دیگر صورت خواهد گرفت، تاریخ گفتگوهای مستقیم صلح با طالبان مشخص شود.

با وصف پیشرفت‌های صورت گرفته در این راستا، تا اکنون مشخص نیست که شورای عالی صلح در پپشبرد مذاکرات صلح چه نقشی خواهد داشت.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن