افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

در اثر شلیک طالبان به هلیکوپتر نظامی پاکستان، یک جنرال پاکستانی زخمی شده است

بر اساس یک فایل صوتی که در اختیار رسانه ها قرار گرفته، جنگجویان طالب در ولایت نیمروز به سوی یک هلیکوپتر حامل یک جنرال پاکستانی شلیک کرده که در اثر آن این مقام نظامی پاکستان “زخمی”شده است.

مقامات پاکستان و طالبان تا اکنون به صورت رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

در این فایل صوتی یک مرد که به زبان پشتو با لهجه رایج در پاکستان صحبت می‌کند، به یک مقام طالبان حادثه را شرح می‌دهد و می‌گوید این رویداد در ولسوالی چهار برجک ولایت نیمروز در مرز با پاکستان رخ داده است.

این مرد بدون نام بردن از این جنرال پاکستانی می‌افزاید: “عصر امروز جنرال صاحب در آنجا سفر می‌کرد که از قریه ذاکر بالای هلیکوپتر او شلیک شد. جنرال صاحب زخمی شد و هلیکوپتر هم تخریب شده است. حادثه بخیر گذشت.”

شماری از خبرنگاران پاکستانی با نشر تصاویر هلیکوپتر نظامی می‌گویند یک افسر ارشد پاکستان در این تیراندازی زخمی شده است

تا اکنون علت پرواز این چرخبال پاکستانی برفراز ولسوالی چهار برجک روشن نیست و مقام‌های پاکستان و طالبان به صورت رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.

یک‌ مقام ارشد طالبان، بدون تایید یا رد این حادثه گفت “من نظری ندارم، اما درگیری مشابه قبلا در خط دیورند اتفاق افتاده است.”

از این فایل صوتی بر می‌آید که این جنرال در ارتباط به سیم‌کشی در مرز افغانستان و پاکستان به منقطه سفر کرده بود.

در همین حال، شماری از خبرنگاران پاکستانی نیز از تیراندازی بر یک هلیکوپتر نیروهای امنیتی پاکستان و از زخمی شدن یک افسر ارشد این کشور در مرز افغانستان خبر داده‌اند.

حکومت پاکستان مدعی است که با سیم‌کشی در مرز طولانی افغانستان و پاکستان از نفوذ تروریست‌ها به خاک خود جلوگیری می‌کند، موضوعی که هم در گذشته موجب تنش بین دو کشور شده و هم جنگجویان محلی طالبان در برابر این اقدام پاکستان واکنش خشونت‌آمیز نشان داده‌اند.

ظاهراً، مقام‌های پاکستانی از طالبان خواسته‌اند عاملان حمله را تحویل این کشور بدهند.

به نظر می‌رسد، مردی که در فایل صوتی صحبت می‌کند فرد ارتباطی ارتش پاکستان و طالبان در ولایت نیمروز است. او با لحن تهدیدآمیز از طالبان می‌خواهد که عاملین شلیک به سوی چرخبال را تحویل مقام‌های پاکستانی بدهند.

او می‌گوید: «پیغام بزرگان ما به شما این است: نخست از شما تقاضا می‌کنیم که عاملین قضیه را به ما تحویل دهید. در ظرف ۲۴ ساعت قریه ذاکر را تخلیه کنید در غیر آن صورت، ما این تخلیه را انجام خواهیم داد و عواقب قضیه نیز به دوش ما نخواهد بود.»

براساس فایل‌های صوتی دیگر که از منابع محلی طالبان به افغانستان اینترنشنال رسیده، جنگجویان طالب از تحویل عاملین شلیک خودداری کرده و می‌گویند در صورت واکنش نظامیان پاکستانی به آن پاسخ خواهند داد.

طبق این فایل، مقام‌های محلی طالبان از افراد خود می‌خواهند که با دوربین‌های شب‌بین و تجهیزات پیشرفته خود آماده باشند و در صورت هر نوع اقدام نظامیان پاکستان، «از وطن خود دفاع کنند.»

با وجود تماس‌های مکرر خبرنگار افغانستان اینترنشنال به سخنگوهای طالبان، آنها در این مورد پاسخ ندادند.

منبع: رسانه های داخلی

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن