افغانستانبرگزیده های سایت

در تفاهمنامۀ حزب اسلامی و حکومت افغانستان توافق کلی شده‌است

پس از بی‌نتیجه ماندن دور قبلی گفتگوهای صلح حکومت افغانستان و هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، این‌بار هیئت فرستاده شدۀ حزب اسلامی می‌گوید که روی توافقنامۀ این حزب با حکومت افغانستان توافق صورت گرفته و گفتگوها به پایان رسیده‌است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ یک مقام شورای عالی صلح افغانستان رسیدن هیئت حزب اسلامی به کابل را تائید می‌کند، اما در مورد زمان آغاز دور دیگر گفتگو های صلح میان دو طرف چیزی نمی‌گوید.

این مقام که نخواست نامش افشا شود، می گوید که این هیئت ناوقت دیروز به کابل رسید.

امین کریم، رئیس هیئت مذاکره کنندۀ حزب اسلامی که پیشتر وارد کابل شده به رادیو آزادی گفت، روی تمام موارد اختلافی توافق شده و حالا دو طرف بالای جزئیات توافق کار می‌کنند.

آقای کریم می‌گوید:”جانبین در ارتباط به سند تفاهمنامه به تفاهم کلی باهم رسیده‌اند. فعلاً مذاکرات خاتمه یافته‌است و در مورد چگونگی تحقق بندهای این توافقنامه باید پیش از پیش وضاحت‌های بوجود بیاید و جانبین بدانند که به چی ترتیب بندهای اساسی توافقنامه را در عمل پیش می‌برند.”

پیش از این، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان یک شرط اساسی حزب اسلامی خوانده شده و بر اساس گزارش‌ها همین موضوع سبب شد تا دور قبلی گفتگوهای صلح این حزب و حکومت بی‌نتیجه بماند.

حذف نام گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و نام‌های برخی از اعضای این حزب از فهرست سیاه امریکا موضوع دیگریست که نماینده‌های حزب اسلامی همواره رویش تأکید کرده‌اند.

آقای کریم با تأکید بر اینکه هر دو طرف روی این مسئله به توافق رسیده‌اند می‌گوید:”بند پنجم توافقنامۀ حزب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی افغانستان معطوف به این مسئله است که با محض امضای این سند، دولت جمهوری اسلامی افغانستان رسماً از کشورهای زیربط تقاضا می‌کند تا تمام تعزیرات را در ارتباط به رهبر و اعضای حزب اسلامی بردارند. تا جاییکه ما اطلاع داریم کشورهای بیرونی این تضمین را به دولت افغانستان در چوکات این توافقنامه داده‌اند.”

گزارش شده که حزب اسلامی حدود دو ماه پیش نیز با حکومت افغانستان روی یک سند ۲۵ ماده‌یی به توافق ابتدایی دست یافته بود.

رفع تحریم‌های امریکا و سازمان ملل‌متحد بالای رهبران این حزب، تعیین زمان مشخص برای خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، آزاد ساختن زندانیان این حزب، انتقال حامیان حزب اسلامی از پاکستان به افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف از موارد مهم این سند خوانده شده‌اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن